Regulamin wycieczek i imprez turystyczno - krajoznawczych obowiązujący w Szkole
Podstawowej nr 3 w Rogoźnie
Regulamin został opracowany w oparciu o:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i
niepublicznych szkołach i placówkach.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez
publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997 r. w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach,
pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 września 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków prowadzenia działalności
w dziedzinie rekreacji ruchowej.
- Ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.
- Organizowanie przez szkołę krajoznawstwa i turystyki ma na celu w szczególności:
- poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego ,tradycji, zabytków kultury i historii,
- poznawanie kultury i języka innych państw,
- poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego gospodarczego i kulturalnego,
- wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania,
- upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody,
- podnoszenie sprawności fizycznej i upowszechnianie form aktywnego wypoczynku,
- poprawę stanu zdrowia dzieci i młodzieży,
- poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
- Organizowanie krajoznawstwa i turystyki odbywa się w następujących formach:
- wycieczki przedmiotowe - inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia programu nauczania, w ramach danego
przedmiotu,
- wycieczki krajoznawczo - turystyczne, w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności
specjalistycznych,
- imprezy krajoznawczo - turystyczne takie jak biwaki, rajdy, zloty, turnieje,
- imprezy wyjazdowe - związane z realizacją programu nauczania, takie jak: zielone szkoły, szkoły ekologiczne.
- W szkole mogą być organizowane wycieczki zagraniczne w formach, o których mowa w pkt 2 a - c.
- Przy organizacji i ustalaniu programu zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki
ustala się uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność uczniów, a także
specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki w jakich będą się one odbywać.
- Niezależnie od kryteriów określonych w pkt. 4 maksymalna ilość uczniów będących pod opieką jednego nauczyciela wynosi dla:
- wycieczek przedmiotowych poza terenem szkoły w obrębie tej samej miejscowości - 30 uczniów,
- wycieczek rowerowych - 10 uczniów,
- rajdów, zlotów, biwaków, zielonych szkół - 15 uczniów,
- wycieczek autokarowych poza miejscowość, która jest siedzibą szkoły - 15 uczniów,
- wycieczek w Tatry - 10 uczniów,
- wyjazdów na basen kąpielowy:
- dla klas I-III - 10 uczniów,
- dla klas IV-VI - 15 uczniów,
- przejazdów kolejowych - 9 uczniów.
- Dla uczniów klas I-III organizuje się imprezy i wycieczki jednodniowe piesze lub autokarowe w granicach województwa.
- Uczestnikami wycieczki rowerowej mogą być wyłącznie uczniowie posiadający ważną kartę rowerową.
- Udział uczniów w wycieczkach, imprezach turystyczno -krajoznawczych i sportowych z wyjątkiem wycieczek przedmiotowych odbywających
się w ramach zajęć lekcyjnych wymaga pisemnej zgody ich rodziców (prawnych opiekunów).
- Wycieczkę lub imprezę przygotowuje się pod względem programowym i organizacyjnym, a następnie informuje się uczestników i ich rodziców
o podjętych ustaleniach, a w szczególności o: celu, trasie, harmonogramie i regulaminie.
- Regulamin wycieczki lub imprezy powinien uwzględniać:
- sposób przygotowania się uczestników (ubiór, ekwipunek, prowiant, itp.),
- czas i miejsce zbiórki, orientacyjna godzina powrotu,
- informację skierowaną do rodziców - dotyczącą konieczności poinformowania o stanie zdrowia dziecka, ewentualnych wskazań lekarskich,
konieczności stosowania leków, itp.,
- specyfikę środowiska, w którym odbędzie się wycieczka i związane z nią zasady zachowania się uczestników,
- sposób postępowania w przypadku oddalenia się od grupy,
- zasady bezpieczeństwa związane ze specyfiką wycieczki lub imprezy i postępowania w razie wypadku,
- w przypadku wycieczek na basen:
- szczegółowe zasady bezpiecznego korzystania z pływalni,
- w przypadku wycieczek pieszych i rowerowych:
- zasady poruszania się po drogach,
- przy organizowaniu wycieczek na terenie parków narodowych i rezerwatów:
- zasady zachowania się w miejscach objętych ochroną przyrodniczą,
- podczas podróży pociągiem:
- szczegółowe zasady organizacji przejazdów.
- Program wycieczki lub imprezy organizowanej przez szkołę, imię i nazwisko kierownika oraz liczbę opiekunów zawiera karta wycieczki,
którą wraz z regulaminem i listą uczestników zatwierdza dyrektor szkoły (wzór karty wycieczki stanowi załącznik do niniejszego
regulaminu).
- Zgodę na zorganizowanie wycieczki zagranicznej wyraża dyrektor szkoły po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór
pedagogiczny.
Zawiadomienie zawiera w szczególności:
- nazwę kraju,
- czas pobytu,
- program pobytu,
- imię i nazwisko kierownika oraz opiekunów,
- listę uczniów biorących udział w wyjeździe wraz z określeniem ich wieku.
- Kierownikiem wycieczki lub imprezy może być wyznaczona przez dyrektora szkoły osoba spośród pracowników pedagogicznych szkoły o
kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki, a także inna osoba pełnoletnia, która:
- ukończyła kurs kierowników wycieczek szkolnych,
- jest instruktorem harcerskim,
- posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, przodownika lub instruktora turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek.
- Do obowiązków kierownika wycieczki należy:
- opracowanie programu, harmonogramu i regulaminu wycieczki lub imprezy,
- wypełnienie karty wycieczki i sporządzenie listy uczestników zawierającej:
- imię i nazwisko uczestnika,
- adres zamieszkania,
- numer telefonu rodziców (opiekunów),
- datę urodzenia (przy wycieczkach kilkudniowych),
- numer paszportu i numer PESEL (przy wycieczkach zagranicznych),
- dane kierownika i opiekunów wycieczki (zapisane pod listą uczestników).
Kartę wycieczki i listę uczestników należy sporządzić w dwóch egzemplarzach, opatrzyć pieczątką szkoły i wraz z regulaminem
przedłożyć do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły najpóźniej na dwa dni przed planowanym terminem wycieczki.
Jeden egzemplarz pozostaje w szkole w dokumentacji wycieczek, a drugi powinien posiadać kierownik wycieczki.
- podanie do wiadomości dyrektora szkoły i rodziców adresu i nr telefonu miejsca noclegowego (przy wycieczkach wielodniowych),
- zapoznanie uczestników z programem i regulaminem wycieczki,
- zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu i regulaminu oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie,
- przygotowanie odpowiednio wyposażonej apteczki pierwszej pomocy,
- nadzorowanie zaopatrzenia uczestników w ekwipunek i ewentualny sprzęt,
- zorganizowanie transportu wyżywienia i noclegów dla uczestników z uwzględnieniem (o ile to możliwe) istniejącej bazy szkolnych
schronisk młodzieżowych,
- określenie zadań opiekunów w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki,
- dokonanie podziału zadań wśród uczestników,
- dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki lub imprezy,
- dokonanie podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki lub imprezy po jej zakończeniu.
Rozliczenia finansowego przed dyrektorem szkoły należy dokonać najpóźniej 3 tygodnie po zakończeniu wycieczki.
- Opiekunem wycieczki lub imprezy może być nauczyciel albo, po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły, inna pełnoletnia osoba.
- Opiekun w szczególności:
- sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami,
- współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy,
- sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
- nadzoruje wykonanie zadań przydzielonych uczniom,
- wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika wycieczki.
- Kierownikiem lub opiekunem uczniów biorących udział w wycieczce zagranicznej może być osoba znająca język obcy w stopniu umożliwiającym
porozumienie się w kraju docelowym jak również w krajach znajdujących się na trasie planowanej wycieczki.
- Kierownik i opiekunowie wycieczki lub imprezy winni są:
- sprawdzać stan liczbowy jej uczestników - przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po
przybyciu do miejsca docelowego,
- zapewnić bezpieczeństwo i ciągłą opiekę uczestnikom wycieczki zwracając szczególną uwagę na przestrzeganie zasad poruszania się:
- w ruchu ulicznym (przechodzić przez jezdnię w miejscach oznaczonych, zabezpieczać przejścia),
- w kolumnach pieszych (chodnikiem, poboczem, prawą stroną jezdni - dwójkami),
- w kolumnach rowerowych (max.15 rowerów, pojedynczo),
i zachowanie ostrożności:
- przy wychodzeniu z autokaru (pierwszy wychodzi opiekun zwracając uwagę, aby uczniowie nie wychodzili na jezdnię zza autokaru)
- przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągu (szczegółowe zasady organizacji przejazdów stanowią załącznik do regulaminu).
- Kierownik wycieczki zobowiązany jest przechowywać wszelką dokumentację związaną z wycieczką (karta wycieczki, lista uczestników,
regulamin, rozliczenie finansowe oraz zgody rodziców) przez okres 3 lat.
- Wycieczki piesze na terenach górskich, leżących na obszarach parków narodowych i rezerwatów przyrody oraz leżących powyżej 1000 m nad
poziomem morza mogą prowadzić tylko przewodnicy turystyczni.
- Niedopuszczalne jest realizowanie wycieczek podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi, a także urządzanie ślizgawek i lodowisk na rzekach,
stawach jeziorach i innych zbiornikach wodnych.
- Uczestnicy wycieczek i imprez podlegają ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków, a w przypadku wycieczki zagranicznej
ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia (należy je dodatkowo wykupić).
- Działalność szkoły w zakresie krajoznawstwa i turystyki, w tym koszty przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia kierownika i opiekunów
wycieczek i imprez finansowana jest z odpłatności uczniów biorących udział w wycieczce lub imprezie z wyjątkiem wycieczek
organizowanych przez Samorząd Uczniowski (finanse pochodzą wówczas ze środków samorządu).
- Nauczyciele wychowania fizycznego będący opiekunami uczniów podczas imprez i zawodów sportowych podlegają regulaminom opracowanym przez
organizatora tych imprez i zawodów, zobowiązani są jednak również do przestrzegania niniejszego regulaminu, szczególnie w kwestiach
dotyczących obowiązków kierownika i opiekuna wycieczki oraz sprawowania opieki nad uczniami.
- Każdy nauczyciel organizujący wycieczkę poza teren szkoły w czasie zajęć lekcyjnych lub po lekcjach w obrębie naszego miasta
zobowiązany jest zgłosić ją dyrektorowi szkoły i wpisać w "zeszyt wyjść" znajdujący się w sekretariacie szkoły.
- W czasie trwania wycieczki, szczególnie wycieczki wielodniowej kierownik wycieczki winien kontaktować się telefonicznie z dyrektorem
szkoły informując o przebiegu wycieczki i ewentualnych nieprzewidzianych sytuacjach.
- W razie wypadku podczas wycieczki lub imprezy kierownik i opiekunowie zobowiązani są niezwłocznie zapewnić poszkodowanemu
opiekę, w miarę możliwości udzielić pierwszej pomocy i sprowadzić fachową pomoc, a następnie zawiadomić dyrektora szkoły i rodziców
(prawnych opiekunów) poszkodowanego.
- Wycieczki i imprezy krajoznawczo-turystyczne organizuje się w szkole od września do końca maja. W czerwcu mogą być organizowane tylko
jednodniowe wycieczki piesze lub rowerowe w najbliższą okolicę.
- Przy tworzeniu listy uczestników kierownik i opiekunowie wycieczki wpisują na nią przede wszystkim swoich wychowanków, uczestnictwo
uczniów z innych klas winno być uzgodnione z wychowawcami tych klas.
Regulamin wycieczek i imprez turystyczno-krajoznawczych został zatwierdzony na Radzie Pedagogicznej w dniu 21.10.2003 r.
Regulamin opracowała wicedyrektor szkoły mgr inż. Izabela Konewka.
|