WYCHOWANIE FIZYCZNE
Ogólne kryteria oceniania z wychowania fizycznego
Wymagania edukacyjne i sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych z wychowania fizycznego
- Sprawdziany umiejętności - ocena poprawności wykonania określonych elementów technicznych gier zespołowych i ćwiczeń gimnastycznych.
Pod uwagę brany jest wysiłek jaki uczeń włożył w stosunku do swych możliwości po to, by jego wyniki były jak najlepsze.
- Sprawdziany motoryczności - ocenianie wg limitów czasowych uzyskanych w próbach sprawnościowych oraz testach z uwzględnieniem
postępów jakie uczeń uczynił w toku nauki.
- szybkość -
> biegi na krótkich odcinkach w zmiennym tempie, starty z różnych pozycji (biegi wahadłowe, sztafety z pokonywaniem przeszkód) starty z
wysokich i niskich postaw, biegi po różnych trasach 40m, 60m, 300m,600m, 1000m
- siła -
> ćwiczenia wzmacniające mięśnie z pokonywaniem ciężaru własnego ciała i przy użyciu przyborów, ćwiczenia wzmacniające mięśnie ramion, obręczy
barkowej, nóg i obręczy biodrowej, rzuty do celu i na odległość
- moc-
> skoki wolne, skoki współćwiczącego, przyrządy, przybory oraz ponad przyborami będącymi w ruchu, skoki wzwyż, w dal sposobem naturalnym.
Skoki z wysokości na miękkie podłoże
- wytrzymałość-
> zabawy i gry ruchowe, atletyka terenowa, biegi średnie, gry zespołowe, LA (wg załącznika)
- zwinność i zręczność-
> ćwiczenia z małymi przyborami (podrzuty, chwyty, odbicia, podbijanie, układanie, toczenie, przesuwanie itp.)w zmiennych sytuacjach.
Ćwiczenia w dwójkach (podskoki, skoki, przewroty)
- Praca na lekcji - szczególna obserwacja i ocena aktywności.
- Przygotowanie do lekcji (strój sportowy) - zezwalamy na 2-krotny brak stroju w semestrze; za trzecim i kolejnym razem - ocena
niedostateczna. Uczniowie, którzy zawsze ćwiczą na lekcjach wychowania fizycznego, wykazali się 100% obecnością, oceniani są na koniec
semestru bądĽ całego roku oceną przynajmniej dobrą, bez względu na poziom sprawności.
- Dyscyplina na lekcji - podporządkowanie się poleceniom nauczyciela, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa!
- Wiadomości - sprawdzenie zdobytych wiadomości w działaniu praktycznym, prowadzenie rozgrzewki lub innego fragmentu lekcji, sędziowanie.
- Aktywność pozalekcyjna - premiowane oceną celującą jest uczestnictwo w zawodach międzyszkolnych jako reprezentant naszej szkoły.
- Stosunek do przedmiotu - wysiłek jaki uczeń włożył w to, by jego wyniki w stosunku do swoich możliwości, wkładu pracy i innych
uwarunkowań były bardzo wysokie, premiowane są oceną bardzo dobrą.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- regularnie nosi strój sportowy,
- bierze aktywny udział w lekcjach,
- aktywnie udziela się w zajęciach pozalekcyjnych,
- wszystkie zaplanowane sprawdziany zalicza w terminie na wybitnym poziomie,
- bierze aktywny udział w zawodach sportowych i imprezach sportowych organizowanych przez SKS, osiągając przy tym wysokie wyniki,
- znacznie przewyższa sprawnością klasę,
- jego postawa społeczna i stosunek do przedmiotu nie budzi zastrzeżeń,
- posiada dobre nawyki higieniczno-zdrowotne.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- regularnie nosi strój sportowy,
- bierze aktywny udział w lekcjach,
- uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych,
- wszystkie zaplanowane sprawdziany zalicza w terminie w stopniu bardzo dobrym,
- bierze udział w imprezach sportowych organizowanych przez SKS i zawodach sportowych, osiągając dobre wyniki,
- jego postawa społeczna i stosunek do przedmiotu nie budzi zastrzeżeń,
- posiada dobre nawyki higieniczno-zdrowotne
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- nieregularnie nosi strój sportowy,
- wykazuje w wystarczającym stopniu aktywność na lekcji,
- sprawdziany przewidziane przez nauczyciela zalicza w stopniu dobrym (zdarza się po terminie),
- nie wykazuje rażących braków w postawie społecznej i stosunku do przedmiotu,
- posiada nawyki higieniczno-zdrowotne,
- sporadycznie bierze udział w zajęciach pozalekcyjnych
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- często nie nosi stroju sportowego,
- wykazuje mierną aktywność na lekcji,
- zaplanowane sprawdziany zalicza w stopniu podstawowym (zdarza się po terminie),
- nie bierze udziału w zajęciach pozalekcyjnych,
- wykazuje braki w zakresie podstawowych nawyków higieniczno-zdrowotnych,
- wykazuje braki w postawie społecznej i stosunku do przedmiotu
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- bardzo często nie nosi stroju sportowego,
- nie wykazuje aktywności na lekcji,
- sprawdziany zalicza po terminie wyznaczonym przez nauczyciela w stopniu minimalnym,
- nie wykazuje zainteresowania przedmiotem,
- nie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych,
- wykazuje duże braki w postawie społecznej,
- wykazuje duże zaniedbania w zakresie podstawowych nawyków higieniczno-zdrowotnych,
- sporadycznie opuszcza lekcje (nieobecności nieusprawiedliwione)
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- notorycznie nie nosi stroju sportowego,
- bardzo często opuszcza lekcje (nieusprawiedliwione nieobecności, ucieczki),
- bardzo często wykazuje brak aktywności na lekcji,
- nie zalicza w terminie lub w ogóle nie zalicza sprawdzianów przewidzianych przez nauczyciela,
- posiada lekceważący stosunek do przedmiotu,
- wykazuje rażące braki w zakresie kultury osobistej i podstawowych nawyków higieniczno-zdrowotnych
Szczegółowe kryteria oceny sprawdzianów z wychowania fizycznego dla klasy IV, V, VI szkoły podstawowej
1. BIEG WYTRZYMAŁO¦CIOWY (w minutach)
Klasa |
Uczeń |
Niedostateczny |
Dopuszczający |
Dostateczny |
Dobry |
Bardzo dobry |
Celujący |
IV |
Dziewczęta |
do 3:55 |
3:54-3:24 |
3:23-3:05 |
3:04-2:44 |
2:43-2:23 |
od 2:22 |
Chłopcy |
do 5:38 |
5:37-5:17 |
5:16-4:53 |
4:52-4:18 |
4:17-3:56 |
od 3:35 |
|