Rozdział VII
OCENIANIE, KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE UCZNIÓW
Wewnątrzszkolny system oceniania

§ 1

  1. Ocenianiu podlegają:
    • osiągnięcia edukacyjne ucznia;
    • zachowanie ucznia.
  2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
  3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

§ 2

  1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
    • informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
    • udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
    • motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
    • dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
    • umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.

§ 3

  1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
    • wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z  realizowanego przez siebie programu nauczania;
    • sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
    • warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
  2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

§ 4

  1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
  2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
  3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).

§ 5

  1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
  2. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7  września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą", z zastrzeżeniem ust. 3.
  3. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

§ 6

Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

§ 7

  1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o  ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii.
  2. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".

§ 8

  1. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego, z zastrzeżeniem ust.  2. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.
  2. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
  3. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".

§ 9

  1. Każdy okres kończy się posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej, na którym przedstawia się osiągnięcia uczniów oraz analizuje się przyczyny niepowodzeń szkolnych dzieci.
  2. Na tydzień przed klasyfikacją nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy klas informują ucznia w formie ustnej o przewidywanych dla niego stopniach na koniec danego semestru. O przewidywanej dla ucznia rocznej (semestralnej) ocenie niedostatecznej należy poinformować ucznia i jego rodziców w formie pisemnej na miesiąc przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej.

§ 10

  1. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne. Ostateczne wyniki nauczania zatwierdza Rada Pedagogiczna na posiedzeniu plenarnym.

§ 11

  1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
  2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

§ 12

  1. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
    • realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki;
    • uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
  2. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

§ 13

  1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o  którym mowa w § 12. ust. 1b, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
  2. Uczniowi, o którym mowa w § 12 ust. 1b , zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
  3. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem ust. 4.
  4. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, technologii informacyjnej i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  5. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
  6. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w § 11 ust. 2 i § 12 ust. 1a, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w  obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
  7. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa § 12 ust. 1b, przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:
    • dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
    • nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
  8. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w  § 11 ust. 2, § 12 ust. 1a, oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami), liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
  9. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów - rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
  10. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
    • imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 7, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego dla ucznia, o którym mowa § 12 ust. 1b - skład komisji;
    • termin egzaminu klasyfikacyjnego;
    • zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;
    • wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
  11. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
  12. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany".

§ 14

  1. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 15.
  2. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 17 ust. 1 i § 15.
  3. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 15.

§ 15

  1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  2. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
    • w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
    • w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
  3. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
  4. W skład komisji wchodzą:
    • w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
      - dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
      - nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
      - dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;
    • w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
      - dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
      - wychowawca klasy,
      - wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
      - pedagog,
      - psycholog,
      - przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
      - przedstawiciel rady rodziców.
  5. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 lit. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w  porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  6. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 17 ust.1.
  7. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
    • w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
      a) skład komisji,
      b) termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,
      c) zadania (pytania) sprawdzające,
      d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
    • w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
      a) skład komisji,
      b) termin posiedzenia komisji,
      c) wynik głosowania,
      d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
      Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
  8. Do protokołu, o którym mowa w ust. 7 pkt 1, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
  9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
  10. Przepisy ust. 1-9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w  wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

§ 16

  1. Uczeń klasy I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem ust. 7.
  2. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy), jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust. 4, 6 i § 17 ust. 10.
  3. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen powyżej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z  wyróżnieniem.
  4. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
  5. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
  6. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 2, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) i powtarza klasę (semestr), z zastrzeżeniem § 17 ust. 10.
  7. W wyjątkowych przypadkach, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.

§ 17

  1. Uczeń klasy 4-6, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych
  2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii informacyjnej, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  3. W szkole prowadzącej kształcenie zawodowe egzamin poprawkowy z zajęć praktycznych, zajęć laboratoryjnych i innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń (doświadczeń), ma formę zadań praktycznych.
  4. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich, a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w styczniu - w ostatnim tygodniu ferii zimowych.
  5. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
    • dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
    • nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;
    • nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.
  6. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  7. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
    • skład komisji;
    • termin egzaminu poprawkowego;
    • pytania egzaminacyjne;
    • wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.
    Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
  8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
  9. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) i  powtarza klasę (semestr), z zastrzeżeniem ust. 10.
  10. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w  klasie programowo wyższej.

§ 18

  1. Uczeń kończy szkołę:
    • jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej (semestrze programowo najwyższym) oraz roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych (semestrach programowo niższych) w szkole, z uwzględnieniem § 16 ust. 5, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4;
    • jeżeli ponadto przystąpił do sprawdzianu o których mowa w Rozdziale VIII § 1, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz Rozdział VIII § 4 ust. 3.
  2. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w ust. 1 pkt 1, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
  3. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).

§ 19

  1. W każdym roku szkolnym przed przystąpieniem do realizacji zajęć edukacyjnych "wychowanie do życia w rodzinie", nauczyciel prowadzący zajęcia wraz z wychowawcą klas V-VI przeprowadza co najmniej jedno spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów. Nauczyciel jest obowiązany przedstawić pełną informację o celach i treściach realizowanego programu nauczania, podręcznikach szkolnych, środkach dydaktycznych.
  2. Na udział w zajęciach uczniów zgodę w formie pisemnej wyrażają rodzice lub prawni opiekunowie.
  3. W przypadku udziału uczniów w zajęciach faktu tego nie odnotowuje się na świadectwie szkolnym.

§ 20
Określenie zasad szkolnego systemu oceniania.

  1. Uczeń jest oceniany za:
    • umiejętności /praktyczne, komunikacyjne/,
    • wiadomości,
    • przyrost wiedzy,
    • wkład pracy,
    • zaangażowanie,
    • własną twórczość,
    • pasje.
  2. Formy oceniania:
    • na podstawie odpowiedzi ustnych /recytacje, opowiadania, dyskusje/,
    • na podstawie wypowiedzi pisemnych /testy, sprawdziany, kartkówki, prace domowe, konkursy/,
    • umiejętności praktycznego wykorzystania zdobytych wiadomości /projekty, doświadczenia, obserwacje, rysunki itp./,
    • dokumentacji /zeszyty, zeszyty ćwiczeń/,
    • wykonanej pracy /prace plastyczne, pomoce naukowe, prace społeczne/.
  3. Notowanie i informowanie o postępach ucznia:
    • zeszyty przedmiotowe,
    • dzienniki,
    • zeszyty uwag,
    • zawiadomienia pisemne.
  4. Kontakty nauczyciela z rodzicami:
    • spotkania po każdym semestrze,
    • indywidualne kontakty nauczycieli z rodzicami,
    • rozmowy telefoniczne,
    • informacje o ocenie niedostatecznej zgodnie z zapisami w regulaminie.
  5. Częstotliwość oceniania z poszczególnych przedmiotów określą nauczyciele w swoich przedmiotowych systemach oceniania.
  6. Ewaluacja.
    Ewaluacji dokona się po pierwszym semestrze /ewaluacja wstępna/, po zakończeniu roku szkolnego 2004/2005 i po trzech latach. W celu przeprowadzenia ewaluacji komisja opracuje ankiety dla nauczycieli, uczniów i rodziców. Po przeprowadzeniu ankiet komisja opracuje wnioski i przedstawi je na posiedzeniu Rady Pedagogicznej z udziałem Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego. Następnie przeprowadzi się zmiany w szkolnym systemie oceniania i zapozna się z nimi rodziców, uczniów i nauczycieli. Zmiany będą wprowadzane do WSO aneksem.

§ 21
Ocenianie semestralne i końcoworoczne

  1. W klasach I-III przyjmuje się opisową ocenę końcoworoczną.
  2. Oceny klasyfikacyjne oraz semestralne, począwszy od klasy IV ustala się w stopniach według następującej skali:
    • celujący - 6
    • bardzo dobry - 5
    • dobry - 4
    • dostateczny - 3
    • dopuszczający - 2
    • niedostateczny - 1
    Oceny semestralne i roczne są wyrażone pełnym stopniem podanej skali.
  3. Dla uczniów kończących I etap edukacyjny wprowadza się dyplomy ukończenia tego etapu.
  4. Na zakończenie nauki w szkole podstawowej uczniowie mogą otrzymać nagrody książkowe za:
    • Wzorowe i bardzo dobre zachowanie i średnią ocen powyżej 4,75;
    • Szczególne zaangażowanie w życie szkoły;
    • Inne osiągnięcia uzasadnione przez wychowawcę.

§ 22
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny w klasyfikacji semestralnej i końcoworocznej

  1. Ocenę celującą - 6 otrzymuje uczeń, który:
    • Posiada wiadomości szersze niż wymagania programowe,
    • Samodzielnie dochodzi do rozumienia uogólnień i związków między nimi,
    • Wyjaśnia zjawiska bez pomocy nauczyciela,
    • Sprawnie posługuje się zdobytą wiedzą dla celów praktycznych i teoretycznych,
    • Stosuje poprawny język, styl, swobodnie posługuje się terminologią naukową,
    • Z powodzeniem bierze udział w konkursach przedmiotowych.
  2. Ocenę bardzo dobrą - 5 otrzymuje uczeń, który:
    • Wyczerpująco opanował całość materiału programowego,
    • Właściwie rozumie uogólnienia i związki między nimi,
    • Samodzielnie wyjaśnia zjawiska,
    • Umiejętnie wiąże teorię z praktyką,
    • Bierze udział w konkursach przedmiotowych.
  3. Ocenę dobrą - 4 otrzymuje uczeń, który:
    • Opanował materiał programowy,
    • Poprawnie rozumie uogólnienia i związki między nimi,
    • Przy wsparciu nauczyciela wyjaśnia zjawiska i stosuje zdobytą wiedzę w praktyce,
    • Poprawnie posługuje się terminologią naukową,
    • Zdarzają się w jego wypowiedzi usterki językowe.
  4. Ocenę dostateczną - 3 otrzymuje uczeń, który:
    • Opanował podstawowe treści programowe,
    • Dość poprawnie rozumie uogólnienia i związki między nimi,
    • Przy pomocy nauczyciela wiąże teorię z praktyką,
    • Posługuje się językiem zbliżonym do potocznego, rzadko używa terminologii naukowej,
    • Popełnia nieliczne i niewielkie błędy językowe.
  5. Ocenę dopuszczającą - 2 otrzymuje uczeń, który:
    • Opanował materiał programowy w stopniu minimalnym,
    • Wyjaśnia zjawiska przy pomocy nauczyciela,
    • Przy wydatnej pomocy nauczyciela wiąże teorię z praktyką,
    • Posługuje się językiem potocznym,
    • Popełnia liczne błędy językowe,
    • Stara się podnieść swoje wyniki.
  6. Ocenę niedostateczną - 1 otrzymuje uczeń, który:
    • Wykazuje rażący brak wiadomości programowych,
    • Zupełnie nie rozumie uogólnień, nie wyjaśnia zjawisk,
    • Nie potrafi zastosować wiedzy w praktyce,
    • Popełnia liczne błędy językowe i stylistyczne,
    • Nie wykazuje chęci poprawy wyników, nie współpracuje w tym względzie z nauczycielem.
  7. Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie w/w wymaganiom. Podstawą do dostosowania wymagań jest pisemna opinia poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
  8. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, sztuki należy brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.

§ 23
Ocenianie bieżące /wystawianie ocen cząstkowych/.

  1. Ocenianie cząstkowe ma charakter cyfrowy dla danego przedmiotu w progach na ocenę od 1 do 6 równej ocenie końcowej. Dopuszcza się stosowanie niekonwencjonalnych sposobów notowania i oceniania postępów:
    • bs - brak stroju,
    • bp - brak przyborów,
    • zw - zwolniony,
    • bz - brak zadania,
    • z - brak zeszytu,
    • +, - łącznie z oceną cyfrową,
    • +, - samodzielnie.
  2. W klasach I-III  śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi. Ocenianie opisowe polega na określeniu osiągnięć edukacyjnych uczniów w zakresie:
    • Wypowiadania się,
    • Czytania,
    • Pisania,
    • Dostrzegania, rozpoznawania i rozumienia zjawisk przyrodniczych,
    • Posługiwania się liczbami i działaniami matematycznymi,
    • Stosowania technik pracy plastycznej i technicznej,
    • Umiejętności i sprawności ruchowych i muzycznych,
    • Wypowiadania się, czytania i pisania w języku obcym.
  3. Na ocenę opisową osiągnięć dydaktyczno-wychowawczych składają się następujące elementy:
    • zadania domowe,
    • prace manualne,
    • sprawdziany lub testy po realizacji poszczególnych partii materiału,
    • zeszyty uczniów,
    • bieżąca obserwacja ucznia prowadzona przez nauczyciela.
  4. Na bieżąco nauczyciele uczący w klasach I-III odnotowują poziom szczegółowych osiągnięć ucznia, stosując sześciocyfrową skalę ocen (1-6).
  5. Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
  6. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
  7. Szczegółowe wymagania z danego przedmiotu na poszczególne stopnie ustalone są przez każdego nauczyciela i wynikają one z realizowanego programu nauczania. Kopie wymagań złożone są u Dyrektora. O kryteriach wymagań uczniowie informowani są na początku roku szkolnego.
  8. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów tworzą przedmiotowy regulamin oceniania, który zawiera:
    • wykaz kompetencji ucznia podlegający sprawdzeniu,
    • wyszczególnienie i opis elementów składowych oceny semestralnej, rocznej np. za:
      - sprawdziany,
      - zadania domowe i klasowe,
      - wytwory praktyczne - doświadczenia, rysunki, projekty,
      - osiągnięcia w konkursach, zawodach,
      - postawę wobec przedmiotu,
    • określenie formy sprawdzianów- pisemny, ustny, praktyczny,
    • plan ilości, częstotliwości, terminów sprawdzianów,
    • zakres materiału każdego jednorazowego sprawdzianu,
    • określenie zasad informowania uczniów i opiekunów o terminach, formach sprawdzania i oceniania wiadomości i umiejętności.
  9. Zespół nauczycieli uczących w klasach I-III tworzą regulamin oceniania cząstkowego, który zawiera wymagania edukacyjne na poszczególne oceny bieżące, o których mowa w ust. 2 i 3.
  10. Kopie wymagań złożone są u dyrektora. O kryteriach wymagań uczniowie i ich rodzice informowani są na początku roku szkolnego.

§ 24
Krysteria i sposób oceniania zachowania uczniów.

  1. Oceniając zachowanie ucznia uwzględnia się w szczególności:
    • wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
    • postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
    • dbałość o honor i tradycje szkoły;
    • dbałość o piękno mowy ojczystej;
    • dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
    • godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
    • okazywanie szacunku innym osobom.
  2. W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.
  3. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
  4. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
    • oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
    • promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
  5. Ocenę zachowania ucznia ustala wychowawca klasy według następującej procedury:
    • na lekcji wychowawczej:
      a) samoocena ucznia, rozumiana jako prawo do wyrażania opinii o własnym zachowaniu i postępowaniu;
      b) ocena zespołu uczniowskiego, rozumiana jako opinia zespołu uczniów danej klasy, sformułowana w toku dyskusji;
    • ocena wychowawcy klasy, uwzględniająca opinię o uczniu grona nauczycielskiego innych pracowników szkoły.
  6. Na początku roku szkolnego wychowawca klasy informuje uczniów oraz rodziców /prawnych opiekunów/ o zasadach oceniania zachowania uczniów.
  7. Oceny zachowania są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców oraz powinny być umotywowane.
  8. O ocenie końcowosemestralnej i końcoworocznej uczeń powinien być poinformowany na tydzień przed konferencją klasyfikacyjną.
  9. Od proponowanej przez wychowawcę oceny uczniowi przysługuje prawo odwołania zgodnie z § 15 Rozdział VII niniejszego Statutu.
  10. Przyjmuje się, że począwszy od kl. IV minimum 4 razy w semestrze wychowawca dokonuje oceny zachowania ucznia biorąc pod uwagę postanowienia i kryteria zawarte w punktach 1 i 5-8.
  11. Zachowania na koniec I i II semestru ocenia się wg skali:
    • wzorowe;
    • bardzo dobre;
    • dobre;
    • poprawne;
    • nieodpowiednie;
    • naganne,
      z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
  12. Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
    • rzetelnie przygotowuje się do zajęć;
    • wyróżnia się kulturą osobistą, godną naśladowania;
    • wzorowo wypełnia wszystkie nałożone i przyjęte obowiązki szkolne;
    • przestrzega zasad współżycia społecznego, okazuje szacunek dorosłym i kolegom, przeciwstawia się przejawom brutalności i wulgarności;
    • wykazuje własną inicjatywę w życiu klasy, szkoły i środowisku;
    • reprezentuje szkołę na zewnątrz;
    • angażuje się w rozwiązywanie problemów klasy, szkoły;
    • przejawia troskę o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd;
    • chętnie niesie pomoc koleżeńską;
    • w terminie ustalonym przez wychowawcę dostarcza usprawiedliwienia absencji, nie spóźnia się na lekcje;
    • nie otrzymał żadnej kary od społeczności szkolnej, wymienionej w niniejszym Statucie.
  13. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
    • właściwie wykonuje obowiązki szkolne,
    • nie wykazuje żadnych uchybień pod względem kultury osobistej,
    • bierze aktywny udział w życiu szkoły - działa w samorządzie klasowym, uczniowskim, organizacjach uczniowskich itp.
    • nie ma konfliktów z kolegami i pracownikami szkoły.
  14. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
    • Sporadycznie wykazuje uchybienia w wykonywaniu obowiązków szkolnych,
    • Zdarzają mu się przypadki braku kultury osobistej,
    • Nie przejawia właściwej inicjatywy, angażuje się w życie klasy tylko na polecenie nauczyciela,
    • Zdarzają mu się konflikty z kolegami i pracownikami szkoły,
    • Otrzymał karę wymienioną w rozdziale 6 §7 ust.1 a. Statutu.
  15. Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
    • Nie zawsze należycie przygotowuje się do lekcji i wywiązuje się z obowiązków szkolnych,
    • Bywa nietaktowny wobec dorosłych i kolegów,
    • Podporządkowuje się zarządzeniom i zaleceniom dyrektora szkoły i rady pedagogicznej,
    • Nie przejawia należytej troski o mienie szkoły,
    • Nie zawsze uczestniczy w zajęciach organizowanych przez szkołę lub klasę,
    • Nie ma usprawiedliwionej absencji na kilku lekcjach, zdarzają mu się sporadycznie spóźnienia na lekcje,
    • Otrzymał kary wymienioną w Rozdziale 6 §7 ust.1 pkt a i pkt 1b Statutu,
    • Zdarza się, że nie reaguje na uwagi, jednak widoczna jest praca nad sobą i jego zachowanie rokuje nadzieje na poprawę.
  16. Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
    • Często nie wypełnia obowiązków szkolnych,
    • Wykazuje braki w kulturze osobistej (wulgarne słownictwo, arogancja itp.),
    • Jest bierny w życiu klasy i szkoły,
    • Często popada w konflikty z kolegami i pracownikami szkoły,
    • Otrzymał kary zawarte w Rozdziale 6 §7 ust.1 pkt a -e Statutu.
  17. Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
    • Nagminnie wykazuje lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych;
    • Wykazuje duże braki w kulturze osobistej - wulgarne słownictwo, palenie tytoniu, picie alkoholu, zażywanie narkotyków,
    • Dopuszcza się kradzieży,
    • Przejawia brutalność, agresję fizyczną i psychiczną w stosunku do kolegów - bójki, zastraszanie, wymuszanie,
    • Swoim zachowaniem zagraża zdrowiu i życiu własnemu i iinych osób,
    • Nie reaguje na środki zaradcze,
    • Wchodzi w konflikt z prawem,
    • Demoralizuje otoczenie,
    • Przeciwstawia się zarządzeniom i zaleceniom dyrektora szkoły,
    • Notorycznie spóźnia się na lekcje, często opuszcza je bez usprawiedliwienia (wagary),
    • Otrzymał kary zawarte w Rozdziale 6 §7 ust.1 pkt a -f Statutu.

§ 25
Postanowienia końcowe

  1. Uczeń, który powraca do szkoły po dłuższej nieobecności, ustala z nauczycielem termin uzupełnienia braków - nie dłuższy niż dwa tygodnie.
  2. Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji w ciągu semestru:
    • po dwa razy z j. polskiego i matematyki,
    • po jednym razie z pozostałych przedmiotów.
      Nie dotyczy to przedmiotu, z którego na daną lekcję była zapowiedziana praca klasowa oraz zadań domowych długoterminowych (czytanie lektury, projekt, referat itp.).
  3. Uczeń, który zgłosił nieprzygotowanie, nie jest pytany, ale ma obowiązek uczestniczyć w bieżącej lekcji.
  4. Pracy klasowej nie pisze w danym dniu uczeń, który przyszedł do szkoły po minimum tygodniowej, usprawiedliwionej nieobecności. W przypadku notorycznego i celowego unikania przez ucznia sprawdzianu, nauczyciel ma prawo zlecić uczniowi pisanie pracy w terminie wybranym przez nauczyciela, bez porozumienia z uczniem.
  5. W ciągu jednego tygodnia uczeń nie może mieć więcej niż dwie prace klasowe. W ciągu jednego dnia nie więcej niż jedną.
  6. Sprawdzian obejmujący szerszy zakres materiału nauczania (więcej niż trzy jednostki lekcyjne) winien być zapowiedziany z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
  7. Dokładnie sprawdzone prace pisemne wraz z uzasadnieniem wystawionej oceny uczeń winien otrzymać w okresie do dwóch tygodni od daty pisania danej pracy.
  8. Uczeń ma prawo do jednorazowej próby poprawienia oceny z pracy pisemnej do 7 dni od daty wystawienia oceny. Uzyskaną na warunkach określonych przez nauczyciela ocenę wpisuje się obok oceny poprzedniej.
  9. Uczeń winien zwrócić prace pisemne nauczycielowi w terminie przez niego wyznaczonym.
  10. Nauczyciel powinien przechowywać prace klasowe uczniów do końca bieżącego roku szkolnego.
  11. Oceny poziomu wiadomości i umiejętności ucznia, ustalone zgodnie z przyjętymi kryteriami, winny być dokonywane systematycznie, w różnych formach, w warunkach zapewniających obiektywność.
  12. Na tydzień przed klasyfikacją okresową należy zaprzestać przeprowadzania prac klasowych.

<<Poprzednia     Strony: -1- -2- -3- -4- -5- -6-     Następna >>