Rozdział VII
OCENIANIE, KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE UCZNIÓW
Wewnątrzszkolny system oceniania
§ 1
- Ocenianiu podlegają:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia;
- zachowanie ucznia.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia
wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach,
i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
- Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania
przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
§ 2
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
- udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
- dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych
uzdolnieniach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.
§ 3
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych
zajęć edukacyjnych.
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie
oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania.
§ 4
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja
dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
§ 5
- Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni
specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego
stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne
trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7
września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą", z zastrzeżeniem ust. 3.
- W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań
edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
§ 6
Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia
w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
§ 7
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o
ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii.
- W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej w dokumentacji przebiegu
nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".
§ 8
- Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni
specjalistycznej, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego, z zastrzeżeniem ust.
2. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.
- W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki
drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
- W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej
wpisuje się "zwolniony".
§ 9
- Każdy okres kończy się posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej, na którym przedstawia się osiągnięcia uczniów oraz analizuje
się przyczyny niepowodzeń szkolnych dzieci.
- Na tydzień przed klasyfikacją nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy klas informują ucznia w formie ustnej o
przewidywanych dla niego stopniach na koniec danego semestru. O przewidywanej dla ucznia rocznej (semestralnej) ocenie niedostatecznej
należy poinformować ucznia i jego rodziców w formie pisemnej na miesiąc przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
§ 10
- Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne. Ostateczne wyniki nauczania zatwierdza Rada
Pedagogiczna na posiedzeniu plenarnym.
§ 11
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny
klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w
szkolnym planie nauczania.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
§ 12
- Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
- realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki;
- uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
- Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów)
rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
§ 13
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w § 12. ust. 1b, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych:
technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Uczniowi, o którym mowa w § 12 ust. 1b , zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
- Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem ust. 4.
- Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, technologii informacyjnej i wychowania fizycznego ma przede
wszystkim formę zadań praktycznych.
- Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
- Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w § 11 ust. 2 i § 12 ust. 1a, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w
obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
- Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa § 12 ust. 1b, przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił
na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
- nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
- Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w § 11 ust. 2, § 12 ust. 1a, oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami),
liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
- W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów - rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
- Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 7, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego dla ucznia,
o którym mowa § 12 ust. 1b - skład komisji;
- termin egzaminu klasyfikacyjnego;
- zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;
- wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
- Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do
arkusza ocen ucznia.
- W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje
się "nieklasyfikowany".
§ 14
- Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 15.
- Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna
z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 17 ust. 1 i § 15.
- Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 15.
§ 15
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna)
ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa
dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć
dydaktyczno-wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania
została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
- w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności
ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą
większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
- W skład komisji wchodzą:
- w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
- dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
- wychowawca klasy,
- wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
- pedagog,
- psycholog,
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
- przedstawiciel rady rodziców.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 lit. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych,
szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia
edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania
nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej
(semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem
§ 17 ust.1.
- Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) skład komisji,
b) termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,
c) zadania (pytania) sprawdzające,
d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) skład komisji,
b) termin posiedzenia komisji,
c) wynik głosowania,
d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Do protokołu, o którym mowa w ust. 7 pkt 1, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, w wyznaczonym terminie,
może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
- Przepisy ust. 1-9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w
wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.
W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
§ 16
- Uczeń klasy I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem ust. 7.
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy), jeżeli
ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne (semestralne) oceny
klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust. 4, 6 i § 17 ust. 10.
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych
średnią ocen powyżej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z
wyróżnieniem.
- Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę
kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
- Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę
klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej
(semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
- Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 2, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej (na semestr programowo
wyższy) i powtarza klasę (semestr), z zastrzeżeniem § 17 ust. 10.
- W wyjątkowych przypadkach, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na
podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną,
oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.
§ 17
- Uczeń klasy 4-6, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych
- Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii
informacyjnej, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- W szkole prowadzącej kształcenie zawodowe egzamin poprawkowy z zajęć praktycznych, zajęć laboratoryjnych i innych obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń (doświadczeń), ma formę zadań praktycznych.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich, a w szkole, w której zajęcia
dydaktyczno-wychowawcze kończą się w styczniu - w ostatnim tygodniu ferii zimowych.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie
uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie
same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- skład komisji;
- termin egzaminu poprawkowego;
- pytania egzaminacyjne;
- wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza
ocen ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego
w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) i
powtarza klasę (semestr), z zastrzeżeniem ust. 10.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu
edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie
programowo wyższej.
§ 18
- Uczeń kończy szkołę:
- jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej (semestrze programowo najwyższym) oraz roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne
z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych (semestrach programowo niższych)
w szkole, z uwzględnieniem § 16 ust. 5, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4;
- jeżeli ponadto przystąpił do sprawdzianu o których mowa w Rozdziale VIII § 1, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz Rozdział VIII § 4 ust. 3.
- Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w ust. 1 pkt 1, uzyskał z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
- O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy
programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi
opiekunami).
§ 19
- W każdym roku szkolnym przed przystąpieniem do realizacji zajęć edukacyjnych "wychowanie do życia w rodzinie", nauczyciel prowadzący
zajęcia wraz z wychowawcą klas V-VI przeprowadza co najmniej jedno spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów. Nauczyciel jest
obowiązany przedstawić pełną informację o celach i treściach realizowanego programu nauczania, podręcznikach szkolnych, środkach
dydaktycznych.
- Na udział w zajęciach uczniów zgodę w formie pisemnej wyrażają rodzice lub prawni opiekunowie.
- W przypadku udziału uczniów w zajęciach faktu tego nie odnotowuje się na świadectwie szkolnym.
§ 20 Określenie zasad szkolnego systemu oceniania.
- Uczeń jest oceniany za:
- umiejętności /praktyczne, komunikacyjne/,
- wiadomości,
- przyrost wiedzy,
- wkład pracy,
- zaangażowanie,
- własną twórczość,
- pasje.
- Formy oceniania:
- na podstawie odpowiedzi ustnych /recytacje, opowiadania, dyskusje/,
- na podstawie wypowiedzi pisemnych /testy, sprawdziany, kartkówki, prace domowe, konkursy/,
- umiejętności praktycznego wykorzystania zdobytych wiadomości /projekty, doświadczenia, obserwacje, rysunki itp./,
- dokumentacji /zeszyty, zeszyty ćwiczeń/,
- wykonanej pracy /prace plastyczne, pomoce naukowe, prace społeczne/.
- Notowanie i informowanie o postępach ucznia:
- zeszyty przedmiotowe,
- dzienniki,
- zeszyty uwag,
- zawiadomienia pisemne.
- Kontakty nauczyciela z rodzicami:
- spotkania po każdym semestrze,
- indywidualne kontakty nauczycieli z rodzicami,
- rozmowy telefoniczne,
- informacje o ocenie niedostatecznej zgodnie z zapisami w regulaminie.
- Częstotliwość oceniania z poszczególnych przedmiotów określą nauczyciele w swoich przedmiotowych systemach oceniania.
- Ewaluacja.
Ewaluacji dokona się po pierwszym semestrze /ewaluacja wstępna/, po zakończeniu roku szkolnego 2004/2005 i po trzech latach.
W celu przeprowadzenia ewaluacji komisja opracuje ankiety dla nauczycieli, uczniów i rodziców. Po przeprowadzeniu ankiet komisja
opracuje wnioski i przedstawi je na posiedzeniu Rady Pedagogicznej z udziałem Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
Następnie przeprowadzi się zmiany w szkolnym systemie oceniania i zapozna się z nimi rodziców, uczniów i nauczycieli. Zmiany
będą wprowadzane do WSO aneksem.
§ 21 Ocenianie semestralne i końcoworoczne
- W klasach I-III przyjmuje się opisową ocenę końcoworoczną.
- Oceny klasyfikacyjne oraz semestralne, począwszy od klasy IV ustala się w stopniach według następującej skali:
- celujący - 6
- bardzo dobry - 5
- dobry - 4
- dostateczny - 3
- dopuszczający - 2
- niedostateczny - 1
Oceny semestralne i roczne są wyrażone pełnym stopniem podanej skali.
- Dla uczniów kończących I etap edukacyjny wprowadza się dyplomy ukończenia tego etapu.
- Na zakończenie nauki w szkole podstawowej uczniowie mogą otrzymać nagrody książkowe za:
- Wzorowe i bardzo dobre zachowanie i średnią ocen powyżej 4,75;
- Szczególne zaangażowanie w życie szkoły;
- Inne osiągnięcia uzasadnione przez wychowawcę.
§ 22 Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny w klasyfikacji semestralnej
i końcoworocznej
- Ocenę celującą - 6 otrzymuje uczeń, który:
- Posiada wiadomości szersze niż wymagania programowe,
- Samodzielnie dochodzi do rozumienia uogólnień i związków między nimi,
- Wyjaśnia zjawiska bez pomocy nauczyciela,
- Sprawnie posługuje się zdobytą wiedzą dla celów praktycznych i teoretycznych,
- Stosuje poprawny język, styl, swobodnie posługuje się terminologią naukową,
- Z powodzeniem bierze udział w konkursach przedmiotowych.
- Ocenę bardzo dobrą - 5 otrzymuje uczeń, który:
- Wyczerpująco opanował całość materiału programowego,
- Właściwie rozumie uogólnienia i związki między nimi,
- Samodzielnie wyjaśnia zjawiska,
- Umiejętnie wiąże teorię z praktyką,
- Bierze udział w konkursach przedmiotowych.
- Ocenę dobrą - 4 otrzymuje uczeń, który:
- Opanował materiał programowy,
- Poprawnie rozumie uogólnienia i związki między nimi,
- Przy wsparciu nauczyciela wyjaśnia zjawiska i stosuje zdobytą wiedzę w praktyce,
- Poprawnie posługuje się terminologią naukową,
- Zdarzają się w jego wypowiedzi usterki językowe.
- Ocenę dostateczną - 3 otrzymuje uczeń, który:
- Opanował podstawowe treści programowe,
- Dość poprawnie rozumie uogólnienia i związki między nimi,
- Przy pomocy nauczyciela wiąże teorię z praktyką,
- Posługuje się językiem zbliżonym do potocznego, rzadko używa terminologii naukowej,
- Popełnia nieliczne i niewielkie błędy językowe.
- Ocenę dopuszczającą - 2 otrzymuje uczeń, który:
- Opanował materiał programowy w stopniu minimalnym,
- Wyjaśnia zjawiska przy pomocy nauczyciela,
- Przy wydatnej pomocy nauczyciela wiąże teorię z praktyką,
- Posługuje się językiem potocznym,
- Popełnia liczne błędy językowe,
- Stara się podnieść swoje wyniki.
- Ocenę niedostateczną - 1 otrzymuje uczeń, który:
- Wykazuje rażący brak wiadomości programowych,
- Zupełnie nie rozumie uogólnień, nie wyjaśnia zjawisk,
- Nie potrafi zastosować wiedzy w praktyce,
- Popełnia liczne błędy językowe i stylistyczne,
- Nie wykazuje chęci poprawy wyników, nie współpracuje w tym względzie z nauczycielem.
- Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie
w/w wymaganiom. Podstawą do dostosowania wymagań jest pisemna opinia poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej poradni
specjalistycznej.
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, sztuki należy brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się
z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.
§ 23 Ocenianie bieżące /wystawianie ocen cząstkowych/.
- Ocenianie cząstkowe ma charakter cyfrowy dla danego przedmiotu w progach na ocenę od 1 do 6 równej ocenie końcowej. Dopuszcza się
stosowanie niekonwencjonalnych sposobów notowania i oceniania postępów:
- bs - brak stroju,
- bp - brak przyborów,
- zw - zwolniony,
- bz - brak zadania,
- z - brak zeszytu,
- +, - łącznie z oceną cyfrową,
- +, - samodzielnie.
- W klasach I-III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi. Ocenianie opisowe polega na
określeniu osiągnięć edukacyjnych uczniów w zakresie:
- Wypowiadania się,
- Czytania,
- Pisania,
- Dostrzegania, rozpoznawania i rozumienia zjawisk przyrodniczych,
- Posługiwania się liczbami i działaniami matematycznymi,
- Stosowania technik pracy plastycznej i technicznej,
- Umiejętności i sprawności ruchowych i muzycznych,
- Wypowiadania się, czytania i pisania w języku obcym.
- Na ocenę opisową osiągnięć dydaktyczno-wychowawczych składają się następujące elementy:
- zadania domowe,
- prace manualne,
- sprawdziany lub testy po realizacji poszczególnych partii materiału,
- zeszyty uczniów,
- bieżąca obserwacja ucznia prowadzona przez nauczyciela.
- Na bieżąco nauczyciele uczący w klasach I-III odnotowują poziom szczegółowych osiągnięć ucznia, stosując sześciocyfrową skalę ocen
(1-6).
- Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
- Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Szczegółowe wymagania z danego przedmiotu na poszczególne stopnie ustalone są przez każdego nauczyciela i wynikają one z realizowanego
programu nauczania. Kopie wymagań złożone są u Dyrektora. O kryteriach wymagań uczniowie informowani są na początku roku szkolnego.
- Nauczyciele poszczególnych przedmiotów tworzą przedmiotowy regulamin oceniania, który zawiera:
- wykaz kompetencji ucznia podlegający sprawdzeniu,
- wyszczególnienie i opis elementów składowych oceny semestralnej, rocznej np. za:
- sprawdziany,
- zadania domowe i klasowe,
- wytwory praktyczne - doświadczenia, rysunki, projekty,
- osiągnięcia w konkursach, zawodach,
- postawę wobec przedmiotu,
- określenie formy sprawdzianów- pisemny, ustny, praktyczny,
- plan ilości, częstotliwości, terminów sprawdzianów,
- zakres materiału każdego jednorazowego sprawdzianu,
- określenie zasad informowania uczniów i opiekunów o terminach, formach sprawdzania i oceniania wiadomości i umiejętności.
- Zespół nauczycieli uczących w klasach I-III tworzą regulamin oceniania cząstkowego, który zawiera wymagania edukacyjne na
poszczególne oceny bieżące, o których mowa w ust. 2 i 3.
- Kopie wymagań złożone są u dyrektora. O kryteriach wymagań uczniowie i ich rodzice informowani są na początku roku szkolnego.
§ 24 Krysteria i sposób oceniania zachowania uczniów.
- Oceniając zachowanie ucznia uwzględnia się w szczególności:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
- W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są
ocenami opisowymi.
- Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
- Ocenę zachowania ucznia ustala wychowawca klasy według następującej procedury:
- na lekcji wychowawczej:
a) samoocena ucznia, rozumiana jako prawo do wyrażania opinii o własnym zachowaniu i postępowaniu;
b) ocena zespołu uczniowskiego, rozumiana jako opinia zespołu uczniów danej klasy, sformułowana w toku dyskusji;
- ocena wychowawcy klasy, uwzględniająca opinię o uczniu grona nauczycielskiego innych pracowników szkoły.
- Na początku roku szkolnego wychowawca klasy informuje uczniów oraz rodziców /prawnych opiekunów/ o zasadach oceniania zachowania
uczniów.
- Oceny zachowania są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców oraz powinny być umotywowane.
- O ocenie końcowosemestralnej i końcoworocznej uczeń powinien być poinformowany na tydzień przed konferencją klasyfikacyjną.
- Od proponowanej przez wychowawcę oceny uczniowi przysługuje prawo odwołania zgodnie z § 15 Rozdział VII niniejszego Statutu.
- Przyjmuje się, że począwszy od kl. IV minimum 4 razy w semestrze wychowawca dokonuje oceny zachowania ucznia biorąc pod uwagę
postanowienia i kryteria zawarte w punktach 1 i 5-8.
- Zachowania na koniec I i II semestru ocenia się wg skali:
- wzorowe;
- bardzo dobre;
- dobre;
- poprawne;
- nieodpowiednie;
- naganne,
z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
- Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
- rzetelnie przygotowuje się do zajęć;
- wyróżnia się kulturą osobistą, godną naśladowania;
- wzorowo wypełnia wszystkie nałożone i przyjęte obowiązki szkolne;
- przestrzega zasad współżycia społecznego, okazuje szacunek dorosłym i kolegom, przeciwstawia się przejawom brutalności i
wulgarności;
- wykazuje własną inicjatywę w życiu klasy, szkoły i środowisku;
- reprezentuje szkołę na zewnątrz;
- angażuje się w rozwiązywanie problemów klasy, szkoły;
- przejawia troskę o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd;
- chętnie niesie pomoc koleżeńską;
- w terminie ustalonym przez wychowawcę dostarcza usprawiedliwienia absencji, nie spóźnia się na lekcje;
- nie otrzymał żadnej kary od społeczności szkolnej, wymienionej w niniejszym Statucie.
- Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- właściwie wykonuje obowiązki szkolne,
- nie wykazuje żadnych uchybień pod względem kultury osobistej,
- bierze aktywny udział w życiu szkoły - działa w samorządzie klasowym, uczniowskim, organizacjach uczniowskich itp.
- nie ma konfliktów z kolegami i pracownikami szkoły.
- Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Sporadycznie wykazuje uchybienia w wykonywaniu obowiązków szkolnych,
- Zdarzają mu się przypadki braku kultury osobistej,
- Nie przejawia właściwej inicjatywy, angażuje się w życie klasy tylko na polecenie nauczyciela,
- Zdarzają mu się konflikty z kolegami i pracownikami szkoły,
- Otrzymał karę wymienioną w rozdziale 6 §7 ust.1 a. Statutu.
- Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
- Nie zawsze należycie przygotowuje się do lekcji i wywiązuje się z obowiązków szkolnych,
- Bywa nietaktowny wobec dorosłych i kolegów,
- Podporządkowuje się zarządzeniom i zaleceniom dyrektora szkoły i rady pedagogicznej,
- Nie przejawia należytej troski o mienie szkoły,
- Nie zawsze uczestniczy w zajęciach organizowanych przez szkołę lub klasę,
- Nie ma usprawiedliwionej absencji na kilku lekcjach, zdarzają mu się sporadycznie spóźnienia na lekcje,
- Otrzymał kary wymienioną w Rozdziale 6 §7 ust.1 pkt a i pkt 1b Statutu,
- Zdarza się, że nie reaguje na uwagi, jednak widoczna jest praca nad sobą i jego zachowanie rokuje nadzieje na poprawę.
- Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
- Często nie wypełnia obowiązków szkolnych,
- Wykazuje braki w kulturze osobistej (wulgarne słownictwo, arogancja itp.),
- Jest bierny w życiu klasy i szkoły,
- Często popada w konflikty z kolegami i pracownikami szkoły,
- Otrzymał kary zawarte w Rozdziale 6 §7 ust.1 pkt a -e Statutu.
- Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
- Nagminnie wykazuje lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych;
- Wykazuje duże braki w kulturze osobistej - wulgarne słownictwo, palenie tytoniu, picie alkoholu, zażywanie narkotyków,
- Dopuszcza się kradzieży,
- Przejawia brutalność, agresję fizyczną i psychiczną w stosunku do kolegów - bójki, zastraszanie, wymuszanie,
- Swoim zachowaniem zagraża zdrowiu i życiu własnemu i iinych osób,
- Nie reaguje na środki zaradcze,
- Wchodzi w konflikt z prawem,
- Demoralizuje otoczenie,
- Przeciwstawia się zarządzeniom i zaleceniom dyrektora szkoły,
- Notorycznie spóźnia się na lekcje, często opuszcza je bez usprawiedliwienia (wagary),
- Otrzymał kary zawarte w Rozdziale 6 §7 ust.1 pkt a -f Statutu.
§ 25 Postanowienia końcowe
- Uczeń, który powraca do szkoły po dłuższej nieobecności, ustala z nauczycielem termin uzupełnienia braków - nie dłuższy niż dwa
tygodnie.
- Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji w ciągu semestru:
- po dwa razy z j. polskiego i matematyki,
- po jednym razie z pozostałych przedmiotów.
Nie dotyczy to przedmiotu, z którego na daną lekcję była zapowiedziana praca klasowa oraz zadań domowych długoterminowych (czytanie
lektury, projekt, referat itp.).
- Uczeń, który zgłosił nieprzygotowanie, nie jest pytany, ale ma obowiązek uczestniczyć w bieżącej lekcji.
- Pracy klasowej nie pisze w danym dniu uczeń, który przyszedł do szkoły po minimum tygodniowej, usprawiedliwionej nieobecności.
W przypadku notorycznego i celowego unikania przez ucznia sprawdzianu, nauczyciel ma prawo zlecić uczniowi pisanie pracy w terminie
wybranym przez nauczyciela, bez porozumienia z uczniem.
- W ciągu jednego tygodnia uczeń nie może mieć więcej niż dwie prace klasowe. W ciągu jednego dnia nie więcej niż jedną.
- Sprawdzian obejmujący szerszy zakres materiału nauczania (więcej niż trzy jednostki lekcyjne) winien być zapowiedziany z co najmniej
tygodniowym wyprzedzeniem.
- Dokładnie sprawdzone prace pisemne wraz z uzasadnieniem wystawionej oceny uczeń winien otrzymać w okresie do dwóch tygodni od daty
pisania danej pracy.
- Uczeń ma prawo do jednorazowej próby poprawienia oceny z pracy pisemnej do 7 dni od daty wystawienia oceny. Uzyskaną na warunkach
określonych przez nauczyciela ocenę wpisuje się obok oceny poprzedniej.
- Uczeń winien zwrócić prace pisemne nauczycielowi w terminie przez niego wyznaczonym.
- Nauczyciel powinien przechowywać prace klasowe uczniów do końca bieżącego roku szkolnego.
- Oceny poziomu wiadomości i umiejętności ucznia, ustalone zgodnie z przyjętymi kryteriami, winny być dokonywane systematycznie, w
różnych formach, w warunkach zapewniających obiektywność.
- Na tydzień przed klasyfikacją okresową należy zaprzestać przeprowadzania prac klasowych.
<<Poprzednia
Strony:
-1-
-2-
-3-
-4-
-5-
-6-
Następna >>
|