Procedura przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
w Szkole Podstawowej Nr 3 w RogoĽnie

Podstawa prawna
  1. Ustawa z dn. 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2000r., nr 98, poz. 1071).
  2. Rozporz±dzenie Rady Ministrów z dn. 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002r., nr 5, poz. 46).

Rozdział I
Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków

  1. W szkole wnosz±cy skargi i wnioski przyjmowani s± przez:
    • dyrektora,
    • zastępców dyrektora.
  2. Dyrektor szkoły lub zastępcy przyjmuj± skargi i wnioski:
    • Dyrektor - w poniedziałki od godz. 8.00 do 15.00 i każdego dnia podczas obecno¶ci;
    • Zastępcy - podczas nieobecno¶ci dyrektora.
  3. Na tablicy ogłoszeń dla rodziców i na szkolnej stronie internetowej (www.sp3.rogozno.pl) umieszczona jest informacja dotycz±ca terminu i czasu przyjmowania skarg i wniosków.
  4. Skargi i wnioski mog± być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomoc± dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.
  5. Pracownik szkoły, który otrzymał skargę dotycz±c± jego działalno¶ci, obowi±zany jest przekazać j± niezwłocznie dyrektorowi.
  6. Wzór protokołu, o którym mowa w pkt. 2 stanowi zał±cznik nr 1 do niniejszej procedury.
  7. Dyrektor prowadzi rejestr skarg i wniosków.
  8. Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegaj± rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie, jak skargi i wnioski osób fizycznych i prawnych.
  9. Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zawieraj± imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnosz±cego - anonimy.
  10. Rejestr skarg uwzględnia następuj±ce rubryki:
    • liczba porz±dkowa,
    • data wpływu skargi/wniosku,
    • data rejestrowania skargi/wniosku,
    • adres osoby lub instytucji wnosz±cej skargę/wniosek,
    • informacja na temat, czego dotyczy skarga/wniosek,
    • termin załatwienia skargi/wniosku,
    • imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za załatwienie skargi/wniosku,
    • data załatwienia,
    • krótka informacja o sposobie załatwienia sprawy.
  11. Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomo¶ci szkoły.

Rozdział II
Kwalifikowanie skarg i wniosków

  1. Kwalifikowania spraw jako skargi lub wnioski dokonuje dyrektor.
  2. Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga lub wniosek wpisywana jest rejestru skarg i wniosków.
  3. Je¶li z tre¶ci skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, dyrektor wzywa wnosz±cego o wyja¶nienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nie usunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznani.
  4. Skargi/wnioski, które nie należ± do kompetencji szkoły, należy zarejestrować, a następnie pismem przewodnim przesłać zgodnie z wła¶ciwo¶ci±, zawiadamiaj±c o tym równocze¶nie wnosz±cego albo zwrócić mu sprawę wskazuj±c wła¶ciwy organ, kopię pisma zostawić w dokumentacji szkoły.
  5. Skargi/wnioski, które dotycz± kilku spraw podlegaj±cych rozpatrzeniu przez różne organy, należy zarejestrować, następnie pismem przewodnim przesłać odpisy wła¶ciwym organom, zawiadamiaj±c o tym równocze¶nie wnosz±cego, a kopie zostawić w dokumentacji szkoły.
  6. Skargi/wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostaj± bez rozpoznania.
  7. Dyrektor może informacje zawarte w anonimowej skardze/wniosku wykorzystać w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego.

Rozdział III
Rozpatrywanie skarg i wniosków

  1. Skargi/wnioski rozpatruje dyrektor szkoły lub osoba przez niego upoważniona.
  2. Imienny wykaz osób upoważnionych do rozpatrywania skarg/wniosków zawiera zał±cznik nr 2 do niniejszej procedury.
  3. Z wyja¶nienia skargi/wniosku sporz±dza się następuj±c± dokumentację:
    • oryginał skargi/wniosku,
    • notatkę służbow± informuj±c± o sposobie załatwienia skargi/wniosku i wynikach postępowania wyja¶niaj±cego,
    • materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyja¶niania skargi/wniosku,
    • odpowiedĽ do wnosz±cego, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem,
    • inne pisma, je¶li sprawa tego wymaga.
  4. OdpowiedĽ do wnosz±cego winna zawierać:
    • oznaczenie organu, od którego pochodzi,
    • wyczerpuj±c± informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów/wniosków zawartych w skardze/wniosku,
    • faktyczne i prawne uzasadnienie, jeżeli skarga/wniosek została załatwiona odmownie,
    • imię i nazwisko osoby rozpatruj±cej skargę.
  5. Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest w sekretariacie szkoły.
  6. Skarga dotycz±ca okre¶lonej osoby nie może być przekazana do rozpatrzenia tej osobie ani osobie, wobec której pozostaje ona w stosunku nadrzędno¶ci służbowej.

Rozdział IV
Terminy rozpatrywania skarg i wniosków

  1. Skargę/wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.
  2. Skargę/wniosek rozpatruje się:
    • do czternastu dni, gdy skargę wnosi poseł na Sejm, senator lub radny,
    • do miesi±ca, gdy wszczyna się postępowanie wyja¶niaj±ce,
    • do dwóch miesięcy, gdy skarga/wniosek jest szczególnie skomplikowana,
  3. Do siedmiu dni należy:
    • przesłać skargę/wniosek do wła¶ciwego organu z powiadomieniem wnosz±cego lub zwrócić j± wnosz±cemu ze wskazaniem wła¶ciwego organu, jeżeli skarga/wniosek została skierowana do niewła¶ciwego organu,
    • przesłać skargę/wniosek do wnosz±cego z odpowiednim wyja¶nieniem, jeżeli trudno jest ustalić wła¶ciwy organ lub gdy wła¶ciwy jest organ wymiaru sprawiedliwo¶ci,
    • przesłać odpisy skargi/wniosku do wła¶ciwych organów z powiadomieniem wnosz±cego, jeżeli sprawy w nich poruszane dotycz± różnych organów,
    • przesłać informację do wnosz±cego o przesunięciu terminu załatwienia skargi/wniosku z podaniem powodów tego przesunięcia,
    • zwrócić się z pro¶b± do osoby wnosz±cej o przesłanie dodatkowych informacji dotycz±cych skargi/wniosku,
    • udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczno¶ci sprawy.

Procedura wchodzi w życie z dniem 30. 11. 2004 r.

Zał±cznik nr 1 - Protokół przyjęcia skargi ustnej
Zał±cznik nr 2 - Notatka służbowa postępowania wyja¶niaj±cego