Rozdział IV
Organizacja pracy szkoły

§ 1

  1. Rok szkolny dzieli się na dwa okresy - semestry:
    • Okres pierwszy - rozpoczyna się 1 września lub w pierwszy dzień roboczy po tej dacie, a kończy się w ostatni piątek poprzedzający ferie zimowe,
    • Okres drugi - rozpoczyna się w pierwszym dniu po feriach zimowych, a kończy w ostatni piątek czerwca.

§ 2

  1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów określonych planem nauczania.
  2. Liczba uczniów w oddziałach szkolnych powinna wynosić nie więcej niż 26 uczniów.

§ 3

  1. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach języków obcych, informatyki oraz wychowania fizycznego, jeżeli oddział liczy więcej niż 24 uczniów.
  2. Zajęcia wychowania fizycznego są prowadzone w grupach od przynajmniej 12 osób. Dopuszcza się tworzenie grup międzyoddziałowych.

§ 4

  1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
  2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
  3. Tygodniowy rozkład zajęć klas I-III określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania; szczegółowy rozkład dzienny zajęć ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia.

§ 5

  1. Organizacja zajęć dodatkowych:
    • zajęcia dodatkowe prowadzone są w grupach międzyklasowych i międzyoddziałowych poza systemem klasowo-lekcyjny;
    • zajęcia dodatkowe organizowane są w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych;
    • liczbę uczestników zajęć nadobowiązkowych ustalają odpowiednie zarządzenia MENiS.

§ 6

  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora szkoły do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę, po uprzednim zaopiniowaniu przez organ nadzorujący szkołę, do dnia 30 maja.
  2. W arkuszu organizacyjnym szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
  3. Tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala dyrektor szkoły, na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

§ 7

  1. Religia jako szkolny przedmiot nieobowiązkowy jest prowadzona dla uczniów, których rodzice sobie tego życzą:
  • życzenie wyrażone jest w najprostszej formie, nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione;
  • uczniowie nie korzystający z lekcji religii objęci są zajęciami opiekuńczo-wychowawczymi;
  • nauczanie religii odbywa się w oparciu o programy potwierdzone przez władze kościelne;
  • nauczyciela religii zatrudnia dyrektor szkoły na podstawie imiennego, pisemnego skierowania wydanego w przypadku Kościoła Katolickiego przez właściwego biskupa diecezjalnego lub zwierzchników kościołów w przypadku innych wyznań;
  • nauczyciel religii wchodzi w skład rady pedagogicznej, nie przyjmuje jednak obowiązków wychowawcy klasy;
  • nauczyciel ma prawo do organizowania spotkań z rodzicami swoich uczniów, wcześniej ustalając z dyrektorem szkoły termin i miejsce planowanego spotkania;
  • nauczyciel religii ma obowiązek wypełniania dziennika szkolnego;
  • nauka religii odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo;
  • ocena z religii umieszczana jest na świadectwie szkolnym;
  • ocena z religii nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy;
  • ocena z religii jest wystawiona wg regulaminu oceniania przyjętego przez szkołę, w klasach I-III ocena wyrażona jest stopniem;
  • uczniowie uczęszczający na lekcje religii uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia z zajęć szkolnych w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych;
  • nadzór pedagogiczny nad nauczaniem religii, w zakresie metodyki nauczania i zgodność z programem, prowadzi dyrektor szkoły oraz pracownicy nadzoru pedagogicznego.

§ 8

  1. Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań nauczycieli, uczniów i rodziców. Służy do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli, uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia również do korzystania z innych typów bibliotek i środków informacji.
  2. Pomieszczenia biblioteki umożliwiają:
    • gromadzenie i opracowywanie zbiorów,
    • korzystanie z księgozbiorów w czytelni i wypożyczanie poza bibliotekę.
  3. Biblioteka stosując właściwe sobie metody i środki pełni funkcję:
    • kształcąco-wychowawczą poprzez:
      - rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych,
      - przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji,
      - kształcenie kultury czytelniczej,
      - wdrażanie do poszanowania książki,
      - udzielanie pomocy nauczycielom w ich pracy i doskonaleniu zawodowym;
    • opiekuńczo-wychowawczą poprzez:
      - współdziałanie z nauczycielami,
      - wspieranie prac mających na celu wyrównanie różnic intelektualnych,
      - otaczanie opieką uczniów szczególnie uzdolnionych,
      - pomoc uczniom mającym trudności w nauce;
    • kulturalno-rekreacyjną poprzez:
      - uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego.
  4. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie wszystkich klas, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice, a także inne osoby na zasadach określonych w regulaminie. Uprawnieni do korzystania ze zbiorów mają wolny dostęp do półek.
    Czas pracy biblioteki zapewnia możliwość korzystania z księgozbioru podczas zajęć lekcyjnych.
  5. Zakres obowiązków nauczyciela bibliotekarza:
    • koordynowanie pracy w bibliotece:
      - opracowanie rocznych planów działalności biblioteki oraz terminów ważniejszych imprez,
      - uzgadnianie stanu majątkowego z księgowością,
      - projektowanie wydatków na rok kalendarzowy,
      - sprawozdania z pracy biblioteki, zawierające oceny czytelnictwa,
      - odpowiedzialność za stan majątkowy i dokumentację prac biblioteki;
    • praca pedagogiczna:
      - gromadzenie zbiorów zgodne z potrzebami,
      - udostępnianie zbiorów,
      - udzielanie informacji bibliotecznych,
      - rozmowy z czytelnikami o książkach,
      - poradnictwo w wyborach czytelniczych,
      - prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego zgodne z programem,
      - udostępnienie nauczycielom potrzebnych materiałów,
      - informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów i analiza czytelnictwa,
      - prowadzenie różnych form wizualnych informacji o książkach,
      - organizowanie różnych form inspiracji czytelnictwa,
      - dobra znajomość zbiorów i potrzeb czytelniczych,
      - dostosowanie formy i treści pracy do wieku i poziomu intelektualnego uczniów;
    • praca organizacyjna:
      - gromadzenie zbiorów oraz ich ewidencja - zgodnie z obowiązującymi przepisami,
      - opracowanie biblioteczne zbiorów,
      - selekcja zbiorów i ich konserwacja,
      - organizowanie warsztatu informacyjnego,
      - wydzielenie księgozbioru podręcznego,
      - prowadzenie katalogów,
      - udostępnienie zbiorów;
    • współpraca z rodzicami i instytucjami:
      - w miarę możliwości nauczyciel bibliotekarz współpracuje z rodzicami uczniów,
      - bibliotekami pozaszkolnymi i innymi instytucjami kulturalnymi.
  6. Zbiorami biblioteki są dokumenty piśmiennicze (książki, czasopisma i inne) i dokumenty niepiśmiennicze (materiały audiowizualne).
  • Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje dyrektor szkoły,
  • zapewnia obsadę personelu oraz odpowiednie pomieszczenie i wyposażenie,
  • zapewnia środki finansowe,
  • zarządza skontrum zbiorów,
  • zapewnia nauczycielom bibliotekarzom godziny do prowadzenia lekcji,
  • zatwierdza tygodniowy rozkład zajęć,
  • hospituje i ocenia pracę biblioteki.

§ 9

  1. W szkole działa świetlica.
  2. Zajęcia świetlicowe organizowane są dla wszystkich dzieci z klas I - VI, które muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy rodziców.
  3. Do świetlicy przyjmowane są dzieci na podstawie kart zgłoszeń składanych przez rodziców lub opiekunów.
  4. Czas pracy świetlicy trwa od 7.00 do 15.00.
  5. Świetlica prowadzi pozalekcyjne formy pracy opiekuńczo - wychowawczej w grupach nie mniejszych niż 25 osób.
  6. Wychowawca świetlicy współpracuje z nauczycielami i wychowawcami klas w zakresie pomocy w kompensowaniu braków dydaktycznych oraz pedagogiem szkolnym, otaczając opieką dzieci z rodzin niewydolnych wychowawczo.
  7. Nadzór pedagogiczny nad pracą świetlicy sprawuje kierownik świetlicy.
  8. Świetlica prowadzi dożywianie w formie drugiego śniadania dla dzieci tego potrzebujących.
  9. Zajęcia świetlicowe organizowane są podczas rekolekcji wielkopostnych.
  10. Pracownikami świetlicy jest dwóch wychowawców.
  11. Wychowawcy świetlicy:
    • odpowiadają za całokształt pracy wychowawczo - dydaktyczno - opiekuńczej;
    • opracowują i realizują roczny plan pracy świetlicy;
    • dbają o aktualny i atrakcyjny wygląd świetlicy;
    • dzieciom uczestniczącym w zajęciach zapewniają bezpieczeństwo, pomoc w odrabianiu lekcji, możliwość udziału w zajęciach tematycznych i kołach zainteresowań.
  12. Wychowawcy świetlicy wchodzą w skład rady pedagogicznej i składają roczne sprawozdania ze swojej działalności.
  13. Dokumentacja świetlicy:
    • roczny plan pracy,
    • dzienniki zajęć,
    • karty zgłoszeń dzieci,
    • regulamin świetlicy,
    • ramowy rozkład dnia.

§ 10

  1. W szkole funkcjonuje pedagog szkolny, który świadczy pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
  2. Do zadań pedagoga należy:
    • Dokonywanie okresowej analizy sytuacji wychowawczej w szkole na analitycznych posiedzeniach Rady pedagogicznej;
    • Odpowiedzialność za realizację obowiązku szkolnego przez uczniów;
    • Udzielanie porad i wskazówek rodzicom w sprawie kierowania swoich dzieci do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej;
    • Udzielanie porad i wskazówek rodzicom ułatwiających im rozwiązanie problemów wychowawczych;
    • Rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów, mających trudności w nauce, sprawiających trudności wychowawcze i otoczenie ich szczególną opieką i pomocą, oraz opracowanie wniosków, wynikających z tych obserwacji;
    • Koordynowanie współpracy szkoły z rodzicami dzieci, wymagających szczególnej troski;
    • Organizowanie pomocy wychowawcom i nauczycielom oraz organizacjom działającym w szkole w ich pracy z uczniami, sprawiającymi trudności wychowawcze;
    • Organizowanie pomocy w wyrównywaniu braków w opanowaniu treści programowych;
    • Pomoc uczniom w eliminowaniu konfliktów miedzy rówieśnikami;
    • Prowadzenie działań profilaktycznych, zgodnie ze Szkolnym Programem Profilaktyki;
    • Opieka i organizacja pomocy uczniom osieroconym oraz z rodzin dysfunkcyjnych;
    • Opieka i organizacja pomocy uczniom przewlekle chorym i niepełnosprawnym;
    • Rozpoznawanie uczniów z rodzin ubogich i zorganizowanie im dożywiania w szkole;
    • Wnioskowanie o skierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo, uczniów opuszczonych i osieroconych lub zagrożonych demoralizacją i krzywdzonych do sądu rodzinnego i dla nieletnich.

<<Poprzednia     Strony: -1- -2- -3- -4- -5- -6-     Następna >>