Statut Szkoły Podstawowej nr 3 im. Powstańców Wielkopolskich w Rogoźnie

ustalony na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późniejszymi zmianami), rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624; Dz. U z 2002 r. Nr 10, poz. 96, Dz. U z 2003 r. Nr 146, poz. 1416, Dz. U. z 2005 Nr 52, poz. 466 ) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U z 2004 r. Nr 199, z późniejszymi zmianami).




Rozdział I
Przepisy ogólne

§ 1

  1. Nazwa szkoły brzmi: Szkoła Podstawowa Nr 3 im. Powstańców Wielkopolskich w Rogoźnie, ul. Seminarialna 16.
  2. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Rogoźno.
  3. Nadzór merytoryczny pod względem realizacji programu dydaktycznego i wychowawczego sprawuje Wielkopolskie Kuratorium Oświaty w Poznaniu.
  4. Cykl kształcenia trwa 6 lat.

§ 2

  1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Szkoła posiada swój sztandar.
  3. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
  4. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej szkoły określają odrębne przepisy.
  5. Szkoła może, na wyodrębnionym rachunku bankowym, gromadzić środki specjalne pochodzące z:
    - dobrowolnych wpłat rodziców,
    - opłat za kursy, szkolenia, wyżywienie i z innych źródeł zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  6. Środki specjalne mogą być przeznaczone na:
    - działalność dydaktyczno - wychowawczą,
    - zakup pomocy naukowych i wyposażenia,
    - zakup materiałów na remonty i konserwacje,
    - zakup środków czystości, materiałów biurowych,
    - opłaty za usługi (remonty, transport, przeglądy...),
    - inne cele wynikające ze statutowej działalności szkoły.

Rozdział II
Cele i zadania szkoły

§ 1

  1. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły, a w szczególności zapewnia uczniom:
  • poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia;
  • traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie;
  • rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań,
  • znalezienie w szkole środowiska wychowawczego sprzyjającemu wszechstronnemu rozwojowi (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym) w oparciu o przepisy prawa, a także zobowiązania wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Deklaracji Praw Dziecka oraz Konwencji o Prawach Dziecka przyjętych przez Zgromadzenie Ogólne ONZ z 20.11.1989 r.
  • sprawuje opiekę nad uczniami z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz promocji i ochrony zdrowia;
  • udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.

§ 2

  1. Realizacja celów i zadań szkoły następuje poprzez:
  • integrację wiedzy nauczanej przez:
    - kształcenie zintegrowane w klasach I - III,
    - bloki przedmiotowe,
    - ścieżki edukacyjne: prozdrowotną, regionalną, ekologiczną, czytelniczą i medialną, patriotyczno - obywatelską oraz wychowanie do życia w rodzinie;
  • oddziaływanie wychowawcze skierowane na:
    - etykę, hierarchię wartości,
    - personalizację życia w rodzinie, w grupie koleżeńskiej, w szerszej społeczności,
    - wpajanie zasad kultury życia codziennego;
  • prowadzenie kół zainteresowań i kół przedmiotowych, zajęć dydaktyczno - wyrównawczych;
  • prowadzenie lekcji religii w szkole;
  • pracę pedagoga szkolnego wspomaganą badaniami i zleceniami Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, współpracą z sądem rodzinnym, Posterunkiem Policji, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej;
  • naukę języka obcego w klasach młodszych.

§ 3

  1. Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie poprzez:
  • dyżury nauczycieli w budynku wg grafiku wywieszonego w pokoju nauczycielskim;
  • zapewnienie opieki na zajęciach pozalekcyjnych i nadobowiązkowych;
  • organizowanie wycieczek szkolnych zgodnie zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 1997 r. w sprawie zasad i warunków organizowania przez szkoły i placówki publiczne krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. MEN Nr 9, poz. 40) i opracowanym na jego podstawie Szkolnego Regulaminu Wycieczek;
  • omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych;
  • zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej dzieciom z klas I - VI;
  • szkolenie pracowników szkoły w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • dostosowanie stolików uczniowskich, krzeseł i innego sprzętu szkolnego do wzrostu uczniów i rodzaju pracy;
  • systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego, kształcenie komunikacyjne, oraz przeprowadzanie egzaminu na kartę rowerową;
  • dożywianie dzieci;
  • uwzględnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno - wychowawczych równomiernego rozłożenia zajęć w każdym dniu;
  • różnorodność zajęć w każdym dniu;
  • niełączenie w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tego samego przedmiotu.

§ 4

  1. Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc, szkoła udziela wsparcia poprzez:
  • pomoc pedagogiczną i psychologiczną udzielaną przez pedagoga szkolnego i instytucje świadczące specjalistyczne poradnictwo;
  • zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej dzieciom z klas I - VI;
  • zapewnienie dożywiania w formie drugiego śniadania i obiadów finansowanych przez sponsorów;
  • zorganizowanie pomocy materialnej i rzeczowej w ramach akcji charytatywnych.

Rozdział III
Organa szkoły i ich kompetencje

§ 1

  1. Organami szkoły są:
    - Dyrektor Szkoły,
    - Rada Pedagogiczna,
    - Rada Rodziców,
    - Samorząd Uczniowski.
  2. Każdy z organów ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji. Pomiędzy organami szkoły istnieje bieżąca wymiana informacji o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach. Sytuacje konfliktowe rozwiązywane są wewnątrz szkoły przez jej dyrektora, który ustala , czy żadna ze stron konfliktu nie naruszyła przepisów.
  3. Dyrektor szkoły:
    • kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
    • sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli i zatrudnionych w szkole;
    • sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne;
    • sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły;
    • realizuje uchwały rady pedagogicznej;
    • kieruje pracami rady pedagogicznej jako jej przewodniczący;
    • dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły;
    • wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
  4. Dyrektor decyduje w sprawach:
    • zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
    • przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych;
    • występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników;
    • decyduje o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły oraz o odroczeniu obowiązku szkolnego po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, a także w uzasadnionych przypadkach może zezwolić na spełnienie obowiązku szkolnego poza szkołą.

§ 2

  1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia i wychowania.
  2. W skład rady wchodzą: dyrektor jako przewodniczący, wszyscy nauczyciele jako członkowie. W zebraniach rady mogą uczestniczyć z głosem doradczym pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznej, higienistka, przedstawiciele samorządu uczniowskiego, rady rodziców, pracownicy ekonomiczni i administracyjni, przedstawiciele organizacji związkowych.
  3. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
    • przygotowanie projektu statutu szkoły bądź projektu jego zmian oraz jego zatwierdzenie po zaopiniowaniu przez radę rodziców;
    • zatwierdzenie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu ich przez radę rodziców;
    • zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promowania uczniów;
    • ustalenie szczegółowych kryteriów oceniania zachowania uczniów oraz trybu odwoławczego od tych ocen;
    • wyrażanie zgody na egzaminy klasyfikacyjne z przyczyn nieusprawiedliwionych;
    • uchwalanie warunkowej promocji ucznia;
    • ustalanie warunków i zasad przyznawania wyróżnień uczniom;
    • zatwierdzanie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu ich przez radę rodziców.
  4. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
    • organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych;
    • plan finansowy szkoły;
    • przydział godzin nauczania i innych czynności dla nauczycieli;
    • propozycje dyrektora szkoły dotyczące kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole;
    • wnioski dyrektora o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
    • wnioski o zezwolenie na indywidualny tok nauki ucznia.
  5. Szczegółowe kompetencje rady pedagogicznej zawiera jej regulamin.

§ 3

  1. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły; władzami samorządu są:
    • na szczeblu klas: samorządy klasowe,
    • na szczeblu szkoły: rada samorządu.
  2. Do zadań rady uczniowskiej należy:
    • przygotowanie projektów regulaminu samorządu uczniowskiego;
    • występowanie do władz szkolnych z nowymi inicjatywami dotyczącymi życia szkolnego i sposobem ich wykonania;
    • gospodarowanie środkami materialnymi samorządu uczniowskiego;
    • wykonywanie zadań zleconych przez radę pedagogiczną i dyrekcję szkoły.
  3. Samorząd uczniowski może przedstawić radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących pracy szkoły, a w szczególności realizowania podstawowych praw uczniów, takich jak:
    • prawo do zapoznania się z programem nauczania;
    • prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
    • prawo do organizowania życia szkolnego umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania własnych zainteresowań;
    • prawo do wydawania i redagowania gazetki szkolnej;
    • prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami, w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
  4. Szczegółowe prawa i obowiązki określa regulamin samorządu uczniowskiego.
  5. Dyrektor szkoły ma obowiązek zawiesić i uchylić uchwałę lub inne postanowienie samorządu, jeżeli jest ono sprzeczne z prawem lub celami wychowawczymi szkoły.

§ 4

  1. Zadaniem rady rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a także wnioskowania do organów szkoły w tym zakresie, a w szczególności:
    • pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły;
    • współpraca ze środowiskiem szkoły, lokalnym i zakładami pracy;
    • gromadzenie funduszy dla wspierania działalności szkoły, a także ustalenie zasad użytkowania tych funduszy;
    • zapewnienie rodzicom, we współdziałaniu z nauczycielami szkoły prawa do:
      - znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych i wychowawczych w szkole i w klasie,
      - uzyskanie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka i jego postępów lub trudności,
      - znajomości regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
      - uzyskania porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
      - wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy szkoły.
  2. Szczegółowe kompetencje Rady rodziców zawiera jej regulamin.

Strony: -1- -2- -3- -4- -5- -6-     Następna >>