Statut Szkoły Podstawowej nr 3 im. Powstańców Wielkopolskich w Rogoźnie
ustalony na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późniejszymi zmianami), rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624; Dz. U z 2002 r. Nr 10, poz. 96, Dz. U
z 2003 r. Nr 146, poz. 1416, Dz. U. z 2005 Nr 52, poz. 466 ) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U z 2004 r. Nr 199, z późniejszymi zmianami).
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1
- Nazwa szkoły brzmi: Szkoła Podstawowa Nr 3 im. Powstańców Wielkopolskich w Rogoźnie, ul. Seminarialna 16.
- Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Rogoźno.
- Nadzór merytoryczny pod względem realizacji programu dydaktycznego i wychowawczego sprawuje Wielkopolskie Kuratorium Oświaty w Poznaniu.
- Cykl kształcenia trwa 6 lat.
§ 2
- Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Szkoła posiada swój sztandar.
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej i materiałowej szkoły określają odrębne przepisy.
- Szkoła może, na wyodrębnionym rachunku bankowym, gromadzić środki specjalne pochodzące z:
- dobrowolnych wpłat rodziców,
- opłat za kursy, szkolenia, wyżywienie i z innych źródeł zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Środki specjalne mogą być przeznaczone na:
- działalność dydaktyczno - wychowawczą,
- zakup pomocy naukowych i wyposażenia,
- zakup materiałów na remonty i konserwacje,
- zakup środków czystości, materiałów biurowych,
- opłaty za usługi (remonty, transport, przeglądy...),
- inne cele wynikające ze statutowej działalności szkoły.
Rozdział II
Cele i zadania szkoły
§ 1
- Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły, a w szczególności
zapewnia uczniom:
- poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie
kształcenia;
- traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego
rozumienia świata, ludzi i siebie;
- rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań,
- znalezienie w szkole środowiska wychowawczego sprzyjającemu wszechstronnemu rozwojowi (w wymiarze intelektualnym, psychicznym,
społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym) w oparciu o przepisy prawa, a także zobowiązania wynikające
z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Deklaracji Praw Dziecka oraz Konwencji o Prawach Dziecka przyjętych przez Zgromadzenie Ogólne
ONZ z 20.11.1989 r.
- sprawuje opiekę nad uczniami z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz promocji i ochrony zdrowia;
- udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
§ 2
- Realizacja celów i zadań szkoły następuje poprzez:
- integrację wiedzy nauczanej przez:
- kształcenie zintegrowane w klasach I - III,
- bloki przedmiotowe,
- ścieżki edukacyjne: prozdrowotną, regionalną, ekologiczną, czytelniczą i medialną, patriotyczno - obywatelską oraz wychowanie
do życia w rodzinie;
- oddziaływanie wychowawcze skierowane na:
- etykę, hierarchię wartości,
- personalizację życia w rodzinie, w grupie koleżeńskiej, w szerszej społeczności,
- wpajanie zasad kultury życia codziennego;
- prowadzenie kół zainteresowań i kół przedmiotowych, zajęć dydaktyczno - wyrównawczych;
- prowadzenie lekcji religii w szkole;
- pracę pedagoga szkolnego wspomaganą badaniami i zleceniami Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, współpracą z sądem rodzinnym,
Posterunkiem Policji, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej;
- naukę języka obcego w klasach młodszych.
§ 3
- Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie poprzez:
- dyżury nauczycieli w budynku wg grafiku wywieszonego w pokoju nauczycielskim;
- zapewnienie opieki na zajęciach pozalekcyjnych i nadobowiązkowych;
- organizowanie wycieczek szkolnych zgodnie zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 1997 r. w sprawie zasad
i warunków organizowania przez szkoły i placówki publiczne krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. MEN Nr 9, poz. 40) i opracowanym na jego
podstawie Szkolnego Regulaminu Wycieczek;
- omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych;
- zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej dzieciom z klas I - VI;
- szkolenie pracowników szkoły w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- dostosowanie stolików uczniowskich, krzeseł i innego sprzętu szkolnego do wzrostu uczniów i rodzaju pracy;
- systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego, kształcenie komunikacyjne, oraz przeprowadzanie egzaminu na kartę rowerową;
- dożywianie dzieci;
- uwzględnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno - wychowawczych równomiernego rozłożenia zajęć w każdym dniu;
- różnorodność zajęć w każdym dniu;
- niełączenie w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tego samego przedmiotu.
§ 4
- Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc, szkoła udziela wsparcia poprzez:
- pomoc pedagogiczną i psychologiczną udzielaną przez pedagoga szkolnego i instytucje świadczące specjalistyczne poradnictwo;
- zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej dzieciom z klas I - VI;
- zapewnienie dożywiania w formie drugiego śniadania i obiadów finansowanych przez sponsorów;
- zorganizowanie pomocy materialnej i rzeczowej w ramach akcji charytatywnych.
Rozdział III
Organa szkoły i ich kompetencje
§ 1
- Organami szkoły są:
- Dyrektor Szkoły,
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Rodziców,
- Samorząd Uczniowski.
- Każdy z organów ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji. Pomiędzy organami szkoły
istnieje bieżąca wymiana informacji o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach. Sytuacje konfliktowe rozwiązywane są
wewnątrz szkoły przez jej dyrektora, który ustala , czy żadna ze stron konfliktu nie naruszyła przepisów.
- Dyrektor szkoły:
- kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli i zatrudnionych w szkole;
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne;
- sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły;
- realizuje uchwały rady pedagogicznej;
- kieruje pracami rady pedagogicznej jako jej przewodniczący;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
- Dyrektor decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych;
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach nagród, odznaczeń i innych wyróżnień
dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników;
- decyduje o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły oraz o odroczeniu obowiązku szkolnego po zasięgnięciu opinii
poradni psychologiczno-pedagogicznej, a także w uzasadnionych przypadkach może zezwolić na spełnienie obowiązku szkolnego
poza szkołą.
§ 2
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia i wychowania.
- W skład rady wchodzą: dyrektor jako przewodniczący, wszyscy nauczyciele jako członkowie. W zebraniach rady mogą uczestniczyć
z głosem doradczym pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznej, higienistka, przedstawiciele samorządu uczniowskiego, rady
rodziców, pracownicy ekonomiczni i administracyjni, przedstawiciele organizacji związkowych.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- przygotowanie projektu statutu szkoły bądź projektu jego zmian oraz jego zatwierdzenie po zaopiniowaniu przez radę rodziców;
- zatwierdzenie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu ich przez radę rodziców;
- zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promowania uczniów;
- ustalenie szczegółowych kryteriów oceniania zachowania uczniów oraz trybu odwoławczego od tych ocen;
- wyrażanie zgody na egzaminy klasyfikacyjne z przyczyn nieusprawiedliwionych;
- uchwalanie warunkowej promocji ucznia;
- ustalanie warunków i zasad przyznawania wyróżnień uczniom;
- zatwierdzanie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu ich przez radę rodziców.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych;
- plan finansowy szkoły;
- przydział godzin nauczania i innych czynności dla nauczycieli;
- propozycje dyrektora szkoły dotyczące kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole;
- wnioski dyrektora o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- wnioski o zezwolenie na indywidualny tok nauki ucznia.
- Szczegółowe kompetencje rady pedagogicznej zawiera jej regulamin.
§ 3
- Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły; władzami samorządu są:
- na szczeblu klas: samorządy klasowe,
- na szczeblu szkoły: rada samorządu.
- Do zadań rady uczniowskiej należy:
- przygotowanie projektów regulaminu samorządu uczniowskiego;
- występowanie do władz szkolnych z nowymi inicjatywami dotyczącymi życia szkolnego i sposobem ich wykonania;
- gospodarowanie środkami materialnymi samorządu uczniowskiego;
- wykonywanie zadań zleconych przez radę pedagogiczną i dyrekcję szkoły.
- Samorząd uczniowski może przedstawić radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących
pracy szkoły, a w szczególności realizowania podstawowych praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznania się z programem nauczania;
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
- prawo do organizowania życia szkolnego umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a
możliwością rozwijania własnych zainteresowań;
- prawo do wydawania i redagowania gazetki szkolnej;
- prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami,
w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
- Szczegółowe prawa i obowiązki określa regulamin samorządu uczniowskiego.
- Dyrektor szkoły ma obowiązek zawiesić i uchylić uchwałę lub inne postanowienie samorządu, jeżeli jest ono sprzeczne
z prawem lub celami wychowawczymi szkoły.
§ 4
- Zadaniem rady rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia
statutowej działalności szkoły, a także wnioskowania do organów szkoły w tym zakresie, a w szczególności:
- pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły;
- współpraca ze środowiskiem szkoły, lokalnym i zakładami pracy;
- gromadzenie funduszy dla wspierania działalności szkoły, a także ustalenie zasad użytkowania tych funduszy;
- zapewnienie rodzicom, we współdziałaniu z nauczycielami szkoły prawa do:
- znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych i wychowawczych w szkole i w klasie,
- uzyskanie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka i jego postępów lub trudności,
- znajomości regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
- uzyskania porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy szkoły.
- Szczegółowe kompetencje Rady rodziców zawiera jej regulamin.
Strony:
-1-
-2-
-3-
-4-
-5-
-6-
Następna >>
|