Rozdział V
Nauczyciele szkoły i zakres ich obowiązków

§ 1

  1. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.
  2. Pracą zespołu kieruje lider powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.
  3. Cele i zadania zespołów nauczycielskich obejmują:
    • ustalenie zestawu programów nauczania oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb,
    • zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadniania decyzji w sprawie wyboru programu nauczania,
    • wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
    • organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
    • współdziałanie w organizowaniu sal lekcyjnych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
    • wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.

§ 2

  1. Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
  2. Nauczyciel uwzględnia prawo rodziców do:
    • znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w klasie i szkole;
    • znajomości przepisów dotyczących oceniania klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów;
    • uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego postępów w nauce i zachowaniu;
    • uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dzieci;
    • wyrażania i przekazywania organom sprawującym nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.

§ 3

  1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych mu uczniów.
  2. Nauczyciel zobowiązany jest do:
    • prawidłowo organizować proces dydaktyczny; .
    • natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania uczniów stanowiące zagrożenie ich bezpieczeństwa;
    • zwrócić uwagę na osoby postronne, przebywające na terenie szkoły,
    • w razie potrzeby poprosić o podanie celu pobytu, a jeśli zachodzi konieczność zawiadomić o tym fakcie dyrektora szkoły lub skierować tę osobę do dyrektora;
    • niezwłocznie zawiadomić dyrektora szkoły o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla życia lub zdrowia,
    • dbać o pomoce naukowe i inny sprzęt szkolny;
    • wspierać rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności oraz zainteresowania; .
    • zachować bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów;
    • udzielać pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych;
    • doskonalić umiejętności dydaktyczne i podnosić poziom swej wiedzy.
  3. Nauczyciel ma prawo do:
    • formułowania autorskich programów nauczania i wychowania, oraz realizowania ich po uzyskaniu akceptacji rady pedagogicznej;
    • decydowania o podręcznikach, środkach dydaktycznych i metodach kształcenia uczniów.

§ 4

  1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej "wychowawcą".
  2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej, wychowawca w miarę możliwości powinien opiekować się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
  3. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
  4. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
    • tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie;
    • inspirowanie działań zespołowych uczniów;
    • podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole oraz miedzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
  5. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 4:
    • otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swych wychowanków;
    • planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
      - różne formy życia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
      - ustala treści i formę zajęć tematycznych na godzinach wychowawczych;
    • współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami);
    • utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
      poznania ich i ustalania potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
      współdziałania z rodzicami w działaniach wychowawczych,
      włączenia rodziców w sprawy życia klasy i szkoły;
    • współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności (także zdrowotnych) oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów. Organizuje odpowiednie formy tej pomocy na terenie szkoły i w placówkach pozaszkolnych, zgodnie z zarządzeniem MENiS w sprawie zasad udzielania pomocy psychologicznej i pedagogicznej;
    • organizuje spotkania z rodzicami informując ich o postępach w nauce i o zachowaniu ucznia;
    • na miesiąc przed końcem semestru (roku szkolnego) wychowawca jest zobowiązany do pisemnego zawiadomienia rodziców (opiekunów) o grożącej ocenie niedostatecznej z przedmiotu.
  6. Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące klasy.
  7. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora szkoły oraz rady pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
  8. Rodzice i uczniowie w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach, mogą mieć wpływ na dobór bądź zmianę nauczyciela, któremu dyrektor powierzył zadania wychowawcy.
  9. Zmiana wychowawcy może nastąpić w przypadku gdy:
    • wyrazi on na to zgodę lub sam złoży rezygnację z tej funkcji;
    • zebranie rodziców uczniów klasy, w której wychowawstwo pełni, zgłosi taki wniosek większością 3/4 głosów obecnych (przy obecności na zebraniu rodziców reprezentujących 3/4 ilości uczniów).
  10. Ostateczną decyzję w przedmiocie zmiany wychowawcy podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii redy pedagogicznej.
  11. Warunkiem przedłożenia sprawy radzie pedagogicznej, po spełnieniu wymogu ust.9, jest pisemne sformułowanie zarzutów przez rodziców bądź uczniów oraz podpisanie ich przez osoby domagające się zmiany.

§ 5

  1. Za zgodą organu prowadzącego w szkole istnieją 2 stanowiska wicedyrektora, których powołuje dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
  2. Za zgodą organu prowadzącego, w szkole istnieje stanowisko kierownika świetlicy.
  3. Wicedyrektorzy przyjmują na siebie część zadań dyrektora, a w szczególności:
    • pełnią funkcję zastępcy dyrektora w przypadku jego nieobecności;
    • prowadza czynności związane z przygotowaniem projektów następujących dokumentów organizacyjnych szkoły:
      - szkolny zestaw programów nauczania, który obejmuje całą działalność szkoły,
      - program wychowawczy szkoły,
      - tygodniowy rozkład zajęć szkolnych,
      - kalendarz szkolny,
      - informacje o stanie pracy szkoły w zakresie im przydzielonym,
      a ponadto:
      - prowadzą czynności w związane z nadzorem pedagogicznym oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli,
      - pełnią bieżący nadzór kierowniczy nad całą szkołą według ustalonego harmonogramu,
      - nadzorują wypełnianie obowiązku szkolnego przez uczniów.
  4. Wicedyrektorzy:
    • są bezpośrednimi przełożonymi służbowymi z upoważnienia dyrektora szkoły nauczycieli, wychowawców świetlicy, pedagoga szkolnego i bibliotekarza;
    • są przełożonymi służbowymi wszystkich pracowników szkoły podczas pełnienia swego bieżącego nadzoru nad szkołą;
    • współdecydują w bieżących sprawach procesu pedagogicznego w całej szkole;
    • mają prawo formułowania projektu oceny pracy podległych im bezpośrednio nauczycieli, a także w sprawach oceny pracy opiekuńczo - wychowawczej wszystkich nauczycieli;
    • mają prawo wnioskowania do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar dla nauczycieli, dla których są bezpośrednimi przełożonymi;
    • mają prawo używania pieczątki osobistej z tytułem "wicedyrektor szkoły" oraz podpisywania dokumentów szkolnych.

Rozdział VI
Uczniowie - prawa i obowiązki

§ 1

  1. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się w tym roku kalendarzowym, w którym kończy ono 7 lat i trwa do ukończenia szkoły podstawowej, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 18 lat.
  2. Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat.
  3. W uzasadnionych przypadkach obowiązek szkolny może być odroczony do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.
  4. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły lub o odroczeniu obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, z tym, że odroczenie jednorazowo może być wydane na okres 1 roku szkolnego.
  5. Do sześcioletniej szkoły podstawowej prowadzonej przez gminę podejmuje się:
    • z urzędu - dzieci zamieszkałe w obwodzie danej szkoły,
    • na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) - dzieci zamieszkałe poza obwodem. Przyjęcie dziecka spoza obwodu wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka.

§ 2

  1. Wszyscy, bez względu na swój wiek i funkcję w szkole, są członkami szkolnej społeczności, stanowią jedną rodzinę, są jednakowo ważni i mają prawo do:
    • właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny umysłowej;
    • opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności;
    • poszanowania swej godności, przekonań i własności;
    • swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób;
    • rozwijanie zainteresowań, zdolności i talentów;
    • otrzymania informacji co do kryteriów i zasad, jakie stosuje przy ocenianiu każdy nauczyciel,
    • obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
    • korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć lekcyjnych;
    • wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole;
    • nauki religii w szkole na podstawie deklaracji rodziców lub opiekunów, dni wolnych od zajęć dydaktycznych bez pracy domowej (nie dotyczy przedmiotów odbywających się tylko w poniedziałek i piątek);
    • wyboru kół zainteresowań i innych proponowanych przez szkołę form zajęć pozalekcyjnych, odbywania ich w pomieszczeniach szkolnych, korzystania w tym czasie ze sprzętu i pomocy naukowych.
  2. Uczeń ma prawo w szczególnych przypadkach orzeczonych przez lekarza i poradnię psychologiczno - pedagogiczną, ze względu na stan zdrowia, do nauczania indywidualnego w domu.
  3. Każdy uczeń ma prawo do uzyskania pomocy w nauce ze strony nauczyciela, wychowawcy, pedagoga szkolnego, samorządu klasowego, rady rodziców - zarówno w przypadku zagrożenia oceną niedostateczną, jak i chęci ugruntowania i poszerzenia swoich wiadomości i rozwoju zainteresowań.
  4. W szczególnych przypadkach (dłuższa, usprawiedliwiona nieobecność ucznia) uczeń ma prawo do korzystania z indywidualnych konsultacji z nauczycielem w czasie wspólnie uzgodnionym.
  5. Po zakończeniu klasyfikacji w I semestrze (przed feriami zimowymi), nauczyciel nie wpisuje do dziennika ocen na nowy semestr.

§ 3
Uczniowie i szkolne tradycje.

  1. W październiku odbywa się pasowanie na uczniów dzieci klas pierwszych.
  2. Po zakończeniu pierwszego semestru odbywa się pasowanie uczniów klas pierwszych na czytelników.
  3. 21 marca obchodzony jest jako Dzień Wiosny. Uczniowie wraz z wychowawcą mają wtedy prawo zorganizować całodzienne wyjście poza szkołę w celach obrzędowych lub rekreacyjnych. Każde niezorganizowane wyjście będzie traktowane jako ucieczka.
  4. W dniu 1 kwietnia uczniowie mają prawo do robienia sobie nawzajem oraz nauczycielom "psikusów" w dobrym tonie. Nie mają natomiast prawa opuszczania szkoły.
  5. Dzień Dziecka uczniowie spędzają na sportowo lub uczestniczą w zorganizowanym przez szkołę i rodziców "Festynie Rodzinnym".

§ 4

  1. Uczeń ma obowiązek przestrzegać postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza:
    • uczęszczać na zajęcia wynikające z planu zajęć, przybywać na nie punktualnie. Mimo spóźnienia na zajęcia, uczeń zobowišzany jest wejść do sali, w której odbywajš się zajęcia; .
    • systematycznie przygotowywać się do zajęć, odrabiać prace polecone przez nauczyciela do wykonania w domu;
    • brać aktywny udział w lekcjach oraz uzupełniać braki wynikające z absencji, prowadzić starannie zeszyt;
    • w czasie zajęć lekcyjnych powinien zachować należytš uwagę, nie rozmawiać z innymi uczniami podczas prowadzonego przez nauczyciela wykładu, zabierać głos, gdy zostanie do tego upoważniony;
    • zobowiązany jest usprawiedliwić nieobecność na zajęciach szkolnych. Usprawiedliwienie zobowišzany jest przedłożyć wychowawcy w dniu stawienia się na zajęcia, a jeżeli w danym dniu nie ma zajęć z wychowawcą, nie później niż do najbliższej godziny wychowawczej. Usprawiedliwienia nieobecności ucznia dokonują rodzice (prawni opiekunowie) w formie pisemnego oświadczenia przyczynach nieobecnościach dziecka na zajęciach. Oświadczenie może być podpisane przez jednego z rodziców. Dokumentem usprawiedliwiającym nieobecność ucznia na zajęciach jest także zaświadczenie lekarskie (oryginał lub kopia);
    • przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły;
    • szanować i ochraniać przekonania i własność innych osób;
    • przeciwstawiać się przejawom brutalności;
    • dbać o bezpieczeństwo własne i swoich kolegów, nie powinien posiadać i używać narkotyków, tytoniu i alkoholu;
    • dbać o dobro, ład i porządek w szkole;
    • skreślony;
    • przestrzegać regulaminów pomieszczeń szkolnych wynikających ze specyfiki ich przeznaczenia (świetlica, biblioteka, szatnia, zajęcia w-f,...);
    • zostawiać okrycia wierzchnie w szatni.
  2. Uczniom zabrania się wnoszenia na teren szkoły środków zagrażających życiu i zdrowiu.
  3. Uczniowie mają obowiązek szanować sprzęt szkolny oraz wyposażenie klas i innych pomieszczeń. Za wyrządzoną szkodę odpowiada materialnie uczeń, który ją wyrządził i jego rodzice lub grupa uczniów przebywająca w miejscu jej dokonania i ich rodzice.
  4. Dyżurni klasowi dbają o przygotowanie sali do lekcji oraz kontrolują jej stan po skończonych zajęciach.
  5. W okresie ustalonym przez dyrekcję szkoły, każdy uczeń ma obowiązek korzystać z szatni. W szatni nie wolno przebywać dłużej niż wymaga tego zmiana odzieży.
  6. Uczniowie nie mogą opuszczać terenu szkoły podczas przerw.
  7. Zwolnienie z lekcji może nastąpić wyłącznie na pisemną lub osobistą prośbę rodzica, a w przypadkach szczególnych na wniosek nauczyciela.
  8. Uczeń ma obowiązek usprawiedliwić każdą nieobecność niezwłocznie po przyjściu do szkoły, nie później jednak niż do tygodnia, licząc od ostatniego dnia nieobecności.

§ 5

  1. Każdy uczeń zobowiązany jest do zachowania schludnego wyglądu;
  2. Każdy uczeń zobowiązany jest do noszenia na co dzień stroju szkolnego, ustalonego wg odrębnych przepisów;
  3. Każdy uczeń ma obowiązek nosić strój galowy w czasie:
    • uroczystości szkolnych wynikających z ceremoniału szkolnego,
    • grupowych lub indywidualnych wyjść poza teren szkoły w charakterze reprezentacji,
    • imprez okolicznościowych, jeżeli taką decyzję podejmie wychowawca klasy.
  4. Przez strój galowy należy rozumieć:
    • dla dziewcząt - ciemna spódnica i biała bluzka;
    • dla chłopców - ciemne spodnie i biała koszula.
  5. w doborze rodzaju fryzury, biżuterii należy zachować umiar pamiętając, że szkoła jest miejscem pracy;
  6. na terenie budynku szkolnego uczeń zobowiązany jest nosić obuwie nie zagrażające zdrowiu (np. niedopuszczalne są wysokie obcasy);
  7. uczeń ma obowiązek przestrzegać zasad higieny osobistej oraz estetyki,

§ 6

  1. Za rzetelną naukę i wzorową postawę, za wybitne osiągnięcia uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:
    • pochwałę wychowawcy wobec klasy,
    • pochwałę dyrektora szkoły wobec uczniów i nauczycieli,
    • list pochwalny do rodziców,
    • dyplom uznania,
    • nagrodę rzeczową,
    • świadectwo z biało-czerwonym paskiem.
  2. Znaczące osiągnięcia w konkursach przedmiotowych i igrzyskach sportowych odnotowuje się na świadectwie szkolnym.

§ 7

  1. Uczeń może być ukarany za nieprzestrzeganie statutu szkoły poprzez:
    • upomnienie wychowawcy klasy;
    • upomnienie lub nagana dyrektora szkoły;
    • zakaz uczestnictwa w imprezach klasowych i szkolnych;
    • zakaz reprezentowania szkoły na zewnątrz;
    • przeniesienie do równorzędnej klasy;
    • przeniesienie do innej szkoły za zgodą Kuratora Oświaty.
  2. Dyrektor szkoły może wystąpić do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadku gdy zmiana środowiska wychowawczego może korzystnie wpłynąć na postawę ucznia. O przeniesienie ucznia do innej szkoły wnioskuje się gdy:
    • notorycznie łamie on przepisy regulaminu szkolnego, otrzymał kary przewidziane w regulaminie, a stosowane środki zaradcze nie przynoszą pożądanych efektów,
    • zachowuje się w sposób demoralizujący bądź agresywny, zagrażający zdrowiu i życiu innych uczniów,
    • dopuszcza się czynów łamiących prawo, np. kradzieże, wymuszanie, zastraszanie.
  3. Od nałożonej przez wychowawcę kary, uczeń, jego rodzice lub przedstawiciele samorządu uczniowskiego mogą, w formie pisemnej, odwołać się do dyrektora szkoły w terminie 2 dni od dnia uzyskania kary.
  4. Dyrektor w porozumieniu z pedagogiem szkoły i przewodniczącym samorządu uczniowskiego, a w szczególnych przypadkach z powołanymi przez siebie przedstawicielami rady pedagogicznej, rozpatruje odwołanie w ciągu 3 dni i postanawia:
    • oddalić odwołanie podając pisemne uzasadnienie,
    • odwołać karę,
    • zawiesić warunkowo wykonanie kary.
  5. Od decyzji podjętej przez dyrektora szkoły odwołanie nie przysługuje.
  6. Spory między rodzicami i nauczycielami rozstrzyga dyrektor szkoły.
  7. Szkoła informuje rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.

§ 8

  1. Propozycje zmian w zakresie praw i obowiązków ucznia mogą zgłaszać nauczyciele, rodzice i uczniowie.
  2. Proponowane zmiany wymagają akceptacji rady pedagogicznej.
  3. Do przestrzegania praw i obowiązków ucznia zobowiązani są zarówno uczniowie, jak i nauczyciele.

<<Poprzednia     Strony: -1- -2- -3- -4- -5- -6-     Następna >>