Rozdział V
Nauczyciele szkoły i zakres ich obowiązków
§ 1
- Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.
- Pracą zespołu kieruje lider powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.
- Cele i zadania zespołów nauczycielskich obejmują:
- ustalenie zestawu programów nauczania oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb,
- zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania
przedmiotów pokrewnych, a także uzgadniania decyzji w sprawie wyboru programu nauczania,
- wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
- organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
- współdziałanie w organizowaniu sal lekcyjnych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
- wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.
§ 2
- Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
- Nauczyciel uwzględnia prawo rodziców do:
- znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w klasie i szkole;
- znajomości przepisów dotyczących oceniania klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów;
- uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego postępów w nauce i zachowaniu;
- uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dzieci;
- wyrażania i przekazywania organom sprawującym nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.
§ 3
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo
powierzonych mu uczniów.
- Nauczyciel zobowiązany jest do:
- prawidłowo organizować proces dydaktyczny;
.
- natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania uczniów stanowiące zagrożenie ich bezpieczeństwa;
- zwrócić uwagę na osoby postronne, przebywające na terenie szkoły,
- w razie potrzeby poprosić o podanie celu pobytu, a jeśli zachodzi konieczność zawiadomić o tym fakcie dyrektora szkoły lub skierować tę osobę do dyrektora;
- niezwłocznie zawiadomić dyrektora szkoły o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla życia lub zdrowia,
- dbać o pomoce naukowe i inny sprzęt szkolny;
- wspierać rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności oraz zainteresowania;
.
- zachować bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów;
- udzielać pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych;
- doskonalić umiejętności dydaktyczne i podnosić poziom swej wiedzy.
- Nauczyciel ma prawo do:
- formułowania autorskich programów nauczania i wychowania, oraz realizowania ich po uzyskaniu akceptacji rady pedagogicznej;
- decydowania o podręcznikach, środkach dydaktycznych i metodach kształcenia uczniów.
§ 4
- Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu
dalej "wychowawcą".
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej, wychowawca w miarę możliwości powinien opiekować się danym oddziałem
w ciągu całego etapu edukacyjnego.
- Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych
szkoły.
- Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie;
- inspirowanie działań zespołowych uczniów;
- podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole oraz miedzy uczniami a innymi członkami społeczności
szkolnej.
- Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 4:
- otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swych wychowanków;
- planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
- różne formy życia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
- ustala treści i formę zajęć tematycznych na godzinach wychowawczych;
- współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu
uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych
jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami);
- utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
poznania ich i ustalania potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
współdziałania z rodzicami w działaniach wychowawczych,
włączenia rodziców w sprawy życia klasy i szkoły;
- współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności
(także zdrowotnych) oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów. Organizuje odpowiednie formy tej pomocy na terenie szkoły
i w placówkach pozaszkolnych, zgodnie z zarządzeniem MENiS w sprawie zasad udzielania pomocy psychologicznej i pedagogicznej;
- organizuje spotkania z rodzicami informując ich o postępach w nauce i o zachowaniu ucznia;
- na miesiąc przed końcem semestru (roku szkolnego) wychowawca jest zobowiązany do pisemnego zawiadomienia rodziców (opiekunów)
o grożącej ocenie niedostatecznej z przedmiotu.
- Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące klasy.
- Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora szkoły oraz rady pedagogicznej,
a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
- Rodzice i uczniowie w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach, mogą mieć wpływ na dobór bądź zmianę nauczyciela, któremu dyrektor
powierzył zadania wychowawcy.
- Zmiana wychowawcy może nastąpić w przypadku gdy:
- wyrazi on na to zgodę lub sam złoży rezygnację z tej funkcji;
- zebranie rodziców uczniów klasy, w której wychowawstwo pełni, zgłosi taki wniosek większością 3/4 głosów obecnych (przy obecności
na zebraniu rodziców reprezentujących 3/4 ilości uczniów).
- Ostateczną decyzję w przedmiocie zmiany wychowawcy podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii redy pedagogicznej.
- Warunkiem przedłożenia sprawy radzie pedagogicznej, po spełnieniu wymogu ust.9, jest pisemne sformułowanie zarzutów przez rodziców
bądź uczniów oraz podpisanie ich przez osoby domagające się zmiany.
§ 5
- Za zgodą organu prowadzącego w szkole istnieją 2 stanowiska wicedyrektora, których powołuje dyrektor po zasięgnięciu opinii rady
pedagogicznej.
- Za zgodą organu prowadzącego, w szkole istnieje stanowisko kierownika świetlicy.
- Wicedyrektorzy przyjmują na siebie część zadań dyrektora, a w szczególności:
- pełnią funkcję zastępcy dyrektora w przypadku jego nieobecności;
- prowadza czynności związane z przygotowaniem projektów następujących dokumentów organizacyjnych szkoły:
- szkolny zestaw programów nauczania, który obejmuje całą działalność szkoły,
- program wychowawczy szkoły,
- tygodniowy rozkład zajęć szkolnych,
- kalendarz szkolny,
- informacje o stanie pracy szkoły w zakresie im przydzielonym,
a ponadto:
- prowadzą czynności w związane z nadzorem pedagogicznym oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli,
- pełnią bieżący nadzór kierowniczy nad całą szkołą według ustalonego harmonogramu,
- nadzorują wypełnianie obowiązku szkolnego przez uczniów.
- Wicedyrektorzy:
- są bezpośrednimi przełożonymi służbowymi z upoważnienia dyrektora szkoły nauczycieli, wychowawców świetlicy, pedagoga szkolnego
i bibliotekarza;
- są przełożonymi służbowymi wszystkich pracowników szkoły podczas pełnienia swego bieżącego nadzoru nad szkołą;
- współdecydują w bieżących sprawach procesu pedagogicznego w całej szkole;
- mają prawo formułowania projektu oceny pracy podległych im bezpośrednio nauczycieli, a także w sprawach oceny pracy
opiekuńczo - wychowawczej wszystkich nauczycieli;
- mają prawo wnioskowania do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar dla nauczycieli, dla których są bezpośrednimi
przełożonymi;
- mają prawo używania pieczątki osobistej z tytułem "wicedyrektor szkoły" oraz podpisywania dokumentów szkolnych.
Rozdział VI
Uczniowie - prawa i obowiązki
§ 1
- Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się w tym roku kalendarzowym, w którym kończy ono 7 lat i trwa do ukończenia szkoły podstawowej,
nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 18 lat.
- Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat.
- W uzasadnionych przypadkach obowiązek szkolny może być odroczony do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko
kończy 10 lat.
- Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły lub o odroczeniu obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu
opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, z tym, że odroczenie jednorazowo może być wydane na okres 1 roku szkolnego.
- Do sześcioletniej szkoły podstawowej prowadzonej przez gminę podejmuje się:
- z urzędu - dzieci zamieszkałe w obwodzie danej szkoły,
- na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) - dzieci zamieszkałe poza obwodem. Przyjęcie dziecka spoza obwodu wymaga zawiadomienia
dyrektora szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka.
§ 2
- Wszyscy, bez względu na swój wiek i funkcję w szkole, są członkami szkolnej społeczności, stanowią jedną rodzinę, są jednakowo ważni
i mają prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny umysłowej;
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej
bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności;
- poszanowania swej godności, przekonań i własności;
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli
nie narusza tym dobra innych osób;
- rozwijanie zainteresowań, zdolności i talentów;
- otrzymania informacji co do kryteriów i zasad, jakie stosuje przy ocenianiu każdy nauczyciel,
- obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć lekcyjnych;
- wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole;
- nauki religii w szkole na podstawie deklaracji rodziców lub opiekunów, dni wolnych od zajęć dydaktycznych bez pracy domowej
(nie dotyczy przedmiotów odbywających się tylko w poniedziałek i piątek);
- wyboru kół zainteresowań i innych proponowanych przez szkołę form zajęć pozalekcyjnych, odbywania ich w pomieszczeniach szkolnych,
korzystania w tym czasie ze sprzętu i pomocy naukowych.
- Uczeń ma prawo w szczególnych przypadkach orzeczonych przez lekarza i poradnię psychologiczno - pedagogiczną, ze względu na
stan zdrowia, do nauczania indywidualnego w domu.
- Każdy uczeń ma prawo do uzyskania pomocy w nauce ze strony nauczyciela, wychowawcy, pedagoga szkolnego, samorządu klasowego,
rady rodziców - zarówno w przypadku zagrożenia oceną niedostateczną, jak i chęci ugruntowania i poszerzenia swoich wiadomości i
rozwoju zainteresowań.
- W szczególnych przypadkach (dłuższa, usprawiedliwiona nieobecność ucznia) uczeń ma prawo do korzystania z indywidualnych konsultacji
z nauczycielem w czasie wspólnie uzgodnionym.
- Po zakończeniu klasyfikacji w I semestrze (przed feriami zimowymi), nauczyciel nie wpisuje do dziennika ocen na nowy semestr.
§ 3 Uczniowie i szkolne tradycje.
- W październiku odbywa się pasowanie na uczniów dzieci klas pierwszych.
- Po zakończeniu pierwszego semestru odbywa się pasowanie uczniów klas pierwszych na czytelników.
- 21 marca obchodzony jest jako Dzień Wiosny. Uczniowie wraz z wychowawcą mają wtedy prawo zorganizować całodzienne wyjście poza
szkołę w celach obrzędowych lub rekreacyjnych. Każde niezorganizowane wyjście będzie traktowane jako ucieczka.
- W dniu 1 kwietnia uczniowie mają prawo do robienia sobie nawzajem oraz nauczycielom "psikusów" w dobrym tonie. Nie mają natomiast prawa
opuszczania szkoły.
- Dzień Dziecka uczniowie spędzają na sportowo lub uczestniczą w zorganizowanym przez szkołę i rodziców "Festynie Rodzinnym".
§ 4
- Uczeń ma obowiązek przestrzegać postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza:
- uczęszczać na zajęcia wynikające z planu zajęć, przybywać na nie punktualnie. Mimo spóźnienia na zajęcia, uczeń zobowišzany jest wejść do sali, w której odbywajš się zajęcia;
.
- systematycznie przygotowywać się do zajęć, odrabiać prace polecone przez nauczyciela do wykonania w domu;
- brać aktywny udział w lekcjach oraz uzupełniać braki wynikające z absencji, prowadzić starannie zeszyt;
- w czasie zajęć lekcyjnych powinien zachować należytš uwagę, nie rozmawiać z innymi uczniami podczas prowadzonego przez nauczyciela wykładu, zabierać głos, gdy zostanie do tego upoważniony;
- zobowiązany jest usprawiedliwić nieobecność na zajęciach szkolnych. Usprawiedliwienie zobowišzany jest przedłożyć wychowawcy w dniu stawienia się na zajęcia, a jeżeli w danym dniu nie ma zajęć
z wychowawcą, nie później niż do najbliższej godziny wychowawczej. Usprawiedliwienia nieobecności ucznia dokonują rodzice (prawni opiekunowie) w formie pisemnego oświadczenia przyczynach nieobecnościach dziecka na zajęciach.
Oświadczenie może być podpisane przez jednego z rodziców. Dokumentem usprawiedliwiającym nieobecność ucznia na zajęciach jest także zaświadczenie lekarskie (oryginał lub kopia);
- przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły;
- szanować i ochraniać przekonania i własność innych osób;
- przeciwstawiać się przejawom brutalności;
- dbać o bezpieczeństwo własne i swoich kolegów, nie powinien posiadać i używać narkotyków, tytoniu i alkoholu;
- dbać o dobro, ład i porządek w szkole;
- skreślony;
- przestrzegać regulaminów pomieszczeń szkolnych wynikających ze specyfiki ich przeznaczenia (świetlica, biblioteka, szatnia,
zajęcia w-f,...);
- zostawiać okrycia wierzchnie w szatni.
- Uczniom zabrania się wnoszenia na teren szkoły środków zagrażających życiu i zdrowiu.
- Uczniowie mają obowiązek szanować sprzęt szkolny oraz wyposażenie klas i innych pomieszczeń. Za wyrządzoną szkodę odpowiada
materialnie uczeń, który ją wyrządził i jego rodzice lub grupa uczniów przebywająca w miejscu jej dokonania i ich rodzice.
- Dyżurni klasowi dbają o przygotowanie sali do lekcji oraz kontrolują jej stan po skończonych zajęciach.
- W okresie ustalonym przez dyrekcję szkoły, każdy uczeń ma obowiązek korzystać z szatni. W szatni nie wolno przebywać dłużej niż
wymaga tego zmiana odzieży.
- Uczniowie nie mogą opuszczać terenu szkoły podczas przerw.
- Zwolnienie z lekcji może nastąpić wyłącznie na pisemną lub osobistą prośbę rodzica, a w przypadkach szczególnych na wniosek
nauczyciela.
- Uczeń ma obowiązek usprawiedliwić każdą nieobecność niezwłocznie po przyjściu do szkoły, nie później jednak niż do tygodnia,
licząc od ostatniego dnia nieobecności.
§ 5
- Każdy uczeń zobowiązany jest do zachowania schludnego wyglądu;
- Każdy uczeń zobowiązany jest do noszenia na co dzień stroju szkolnego, ustalonego wg odrębnych przepisów;
- Każdy uczeń ma obowiązek nosić strój galowy w czasie:
- uroczystości szkolnych wynikających z ceremoniału szkolnego,
- grupowych lub indywidualnych wyjść poza teren szkoły w charakterze reprezentacji,
- imprez okolicznościowych, jeżeli taką decyzję podejmie wychowawca klasy.
- Przez strój galowy należy rozumieć:
- dla dziewcząt - ciemna spódnica i biała bluzka;
- dla chłopców - ciemne spodnie i biała koszula.
- w doborze rodzaju fryzury, biżuterii należy zachować umiar pamiętając, że szkoła jest miejscem pracy;
- na terenie budynku szkolnego uczeń zobowiązany jest nosić obuwie nie zagrażające zdrowiu (np. niedopuszczalne są wysokie obcasy);
- uczeń ma obowiązek przestrzegać zasad higieny osobistej oraz estetyki,
§ 6
- Za rzetelną naukę i wzorową postawę, za wybitne osiągnięcia uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:
- pochwałę wychowawcy wobec klasy,
- pochwałę dyrektora szkoły wobec uczniów i nauczycieli,
- list pochwalny do rodziców,
- dyplom uznania,
- nagrodę rzeczową,
- świadectwo z biało-czerwonym paskiem.
- Znaczące osiągnięcia w konkursach przedmiotowych i igrzyskach sportowych odnotowuje się na świadectwie szkolnym.
§ 7
- Uczeń może być ukarany za nieprzestrzeganie statutu szkoły poprzez:
- upomnienie wychowawcy klasy;
- upomnienie lub nagana dyrektora szkoły;
- zakaz uczestnictwa w imprezach klasowych i szkolnych;
- zakaz reprezentowania szkoły na zewnątrz;
- przeniesienie do równorzędnej klasy;
- przeniesienie do innej szkoły za zgodą Kuratora Oświaty.
- Dyrektor szkoły może wystąpić do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadku gdy zmiana środowiska
wychowawczego może korzystnie wpłynąć na postawę ucznia. O przeniesienie ucznia do innej szkoły wnioskuje się gdy:
- notorycznie łamie on przepisy regulaminu szkolnego, otrzymał kary przewidziane w regulaminie, a stosowane środki zaradcze nie
przynoszą pożądanych efektów,
- zachowuje się w sposób demoralizujący bądź agresywny, zagrażający zdrowiu i życiu innych uczniów,
- dopuszcza się czynów łamiących prawo, np. kradzieże, wymuszanie, zastraszanie.
- Od nałożonej przez wychowawcę kary, uczeń, jego rodzice lub przedstawiciele samorządu uczniowskiego mogą, w formie pisemnej,
odwołać się do dyrektora szkoły w terminie 2 dni od dnia uzyskania kary.
- Dyrektor w porozumieniu z pedagogiem szkoły i przewodniczącym samorządu uczniowskiego, a w szczególnych przypadkach z powołanymi
przez siebie przedstawicielami rady pedagogicznej, rozpatruje odwołanie w ciągu 3 dni i postanawia:
- oddalić odwołanie podając pisemne uzasadnienie,
- odwołać karę,
- zawiesić warunkowo wykonanie kary.
- Od decyzji podjętej przez dyrektora szkoły odwołanie nie przysługuje.
- Spory między rodzicami i nauczycielami rozstrzyga dyrektor szkoły.
- Szkoła informuje rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.
§ 8
- Propozycje zmian w zakresie praw i obowiązków ucznia mogą zgłaszać nauczyciele, rodzice i uczniowie.
- Proponowane zmiany wymagają akceptacji rady pedagogicznej.
- Do przestrzegania praw i obowiązków ucznia zobowiązani są zarówno uczniowie, jak i nauczyciele.
<<Poprzednia
Strony:
-1-
-2-
-3-
-4-
-5-
-6-
Następna >>
|